Digital Analytics Summit 2024
Aukeline Wind
Friday bij Digital Analytics Summit
Donderdag 10 oktober werd voor de derde keer de Digital Analytics Summit gehouden. Dit is het grootste digital analytics event dat in Nederland gehouden wordt; een plek waar data specialisten samenkomen voor alle recente ins en outs in het digitale landschap. Mylan en Aukeline reisden hiervoor af naar Amsterdam. Benieuwd naar hun belangrijkste inzichten? Lees verder voor hun takeaways!
De toekomst van data
De dag werd krachtig gestart door Google Analytics-expert Simo Ahava, die ons meenam door enkele cruciale onderwerpen die de afgelopen jaren de digitale wereld hebben beïnvloed, en dat nog steeds doen. Denk aan cookie-expiratie, Google’s Consent Mode, first-party data en server-side tagging (SST).
Waar we vroeger vrijwel alles konden meten van vaak onbewuste websitebezoekers, ligt dat tegenwoordig anders. Met de komst van de AVG, strengere browserbeperkingen en een beter geïnformeerde bezoeker, wordt het steeds moeilijker om alle gewenste data te verzamelen. De vraag is echter: hoe groot is deze beperking eigenlijk?
Natuurlijk waren er altijd al obstakels zoals adblockers en het wisselen tussen profielen, wat cookies nooit volledig betrouwbaar maakte. Toch vindt de industrie steeds weer creatieve manieren om deze obstakels te omzeilen. De nieuwste oplossing is om de focus te verleggen naar first-party data. Dit kan onder andere worden bereikt met server-side tagging (SST), waarmee je meer controle hebt over je eigen data.
"68% van de bedrijven slaagt er op dit moment niet in om hun data om te zetten in waarde."
Server-side tagging
Server-side tagging (SST) wordt vaak in verband gebracht met het vergaren van meer data, maar volgens Simo Ahava moet dat niet je hoofddoel zijn. In zijn presentatie benadrukte hij: “Server-side tagging is a foundation for more control. It doesn’t lend itself well to data recovery, and relying on that will ultimately lead to disappointment.”
Timo Aden sluit zich hier deels bij aan, maar wijst ook op andere voordelen van SST. Het biedt nauwkeurigere dataverzameling, vermindert de belasting van de client, minimaliseert de invloed van adblockers en zorgt voor betere dataverrijking. Toch zitten er ook haken en ogen aan: SST is een betaalde oplossing, brengt meer verantwoordelijkheid met zich mee en kent beperkte compatibiliteit.
Artificial Intelligence
Tijdens de Digital Analytics Summit 2024 stonden er verschillende breakout sessies in het teken van deze ontwikkeling. Een van de belangrijkste vragen was hoe we AI op een slimme manier kunnen integreren in ons werk, terwijl we tegelijkertijd best practices ontwikkelen voor het verantwoord gebruik ervan.
De hype rond AI blijft groeien, vooral met de release van het nieuwe OpenAI o1-preview model, dat een nog geavanceerdere vorm van redeneren biedt. De vraag is niet langer "Gaat AI ons vervangen?", maar eerder "Hoe kan AI ons ondersteunen?" Het draait om het optimaal inzetten van AI-assistenten om ons werk sneller en efficiënter te maken.
Toch blijft het essentieel om kritisch te blijven op de data die door generatieve AI-modellen wordt gegenereerd. Het valideren van deze gegevens is cruciaal om ervoor te zorgen dat de resultaten betrouwbaar en praktisch toepasbaar zijn.
Google BigQuery
Om waardevolle data en inzichten uit je platform te halen, is het cruciaal om verschillende informatiebronnen te combineren. Deze bronnen vormen de basis voor goed onderbouwde beslissingen. Een solide datafundament is daarbij onmisbaar, en dat is waar Google BigQuery in het spel komt. BigQuery is een krachtige, gebruiksvriendelijke tool voor het structureel verzamelen en verwerken van grote hoeveelheden data.
Tijdens de Digital Analytics Summit 2024 werd extra aandacht besteed aan hoe bedrijven zoals Hema en Funda BigQuery inzetten. Dankzij de uitgebreide mogelijkheden van BigQuery kunnen zij diepgaande vragen beantwoorden die verder gaan dan de standaard analyses in Google Analytics 4 (GA4). Dit maakt BigQuery tot een uitstekende oplossing om meer inzicht te krijgen in de structuur en opslag van je data, en om zowel op detail- als op bedrijfsniveau scherpere analyses te maken.
Data Intelligence bij Friday
Bij Friday combineren we onze expertise in om jouw data-intelligentie te maximaliseren. Onze teams van data-specialisten, -marketeers en consultants werken nauw met je samen om ervoor te zorgen dat je data op elk punt van de customer journey optimaal wordt benut. Meer over Data Intelligence?
Wij denken graag met je mee
Heb je een vraag naar aanleiding van deze blog? Of wil je gewoon een keertje sparren? We helpen je graag verder.
Neem contact op.
Data intelligence cases
Araco
Samen optrekken, samen ondernemen
Hedin Automotive
In recordtempo naar een nieuw online platform
Huiskes-Kokkeler
De showroom van de toekomst is digitaal
JB Inflatables
Domineren in zoekmachines: Zo hebben we concurrentie omvergeblazen
Pon Center
De website is nu echt van de hele organisatie
Preston Palace