Showroom

Domineren in zoekmachines: Zo hebben we concurrentie omvergeblazen

Klant

JB Inflatables

Partner sinds

2023

JB Inflatables

JB Inflatables is een toonaangevende leverancier van springkussens en opblaas attracties, actief in 10 landen binnen Europa en de VS. Met een  voorraad van meer dan 3.000 inflatables heeft het bedrijf zich stevig verankerd als een betrouwbare B2B-partner. JB Inflatables onderscheidt zich door zijn klantgerichte aanpak en het leveren van op maat gemaakte oplossingen die naadloos aansluiten bij de behoeften van zijn zakelijke klanten, zoals verhuurders van springkussens  en recreatieparken.

Data intelligence Strategy Marketing
gerben.heerspink
robbin.vandervelde
kelly.dunnink
jelle.dorman
ron.kassies

Gerben Heerspink

Digital Strategist

Robbin van der Velde

Lead SEO

Kelly Dunnink

Project Manager

Jelle Dorman

Campaign Manager

Ron Kassies

Data Consultant

Vraagstuk

JB Inflatables streeft ernaar om zijn organische zichtbaarheid in alle landen te versterken, met als doel de concurrentie te overtreffen en zijn marktpositie te verbeteren.

 

Oplossing

Op basis van grondige audits hebben we een SEO Masterplan ontwikkeld en uitgevoerd om JB Inflatables een sterke positie te geven in hun digitale concurrentieveld.

 

Resultaat

Met de uitstekende resultaten van ons SEO Masterplan als springplank, zetten we nu de volgende stappen om deze prestaties te optimaliseren en verder te ontwikkelen.

We zochten een partner met expertise en strategisch inzicht om samen onze ambitieuze doelen te bereiken. "

Yannick van der Veen - Marketing Manager JB Inflatables

JB-E-visual-mockup-screenshots-fullpage@2x

Het SEO Masterplan

Samen met JB Inflatables hebben we een strategisch eenjarig plan opgesteld dat heeft geresulteerd in een robuust SEO Masterplan. Dit plan vormt de ruggengraat van onze gezamenlijke inspanningen om ambitieuze SEO-doelstellingen te behalen.

Het plan is verdeeld over vier kwartalen, waarbij elk kwartaal gericht was op een specifiek thema: strategie & data, content, techniek en autoriteit. Hierdoor konden we snel bijsturen waar nodig.

In het eerste kwartaal lag de volledige focus op het neerzetten van een sterke technische fundering voor de website, zoals het samenvoegen van CSS- en Javascript-bestanden. Hierna verschoof de aandacht naar SEO-optimalisatie en contentcreatie. Elke week werkten we samen met native speakers om nieuwe content te schrijven voor alle 11 domeinen. Om de voortgang en het effect van onze optimalisaties helder in beeld te brengen, hebben we een gedetailleerd SEO-dashboard ontwikkeld. Dit dashboard is de kern van het SEO Masterplan en geeft real-time inzicht in zowel de prestaties van JB Inflatables als die van de concurrenten, op basis van onze focus-zoektermen.

Maar onze focus lag niet alleen op zoekmachines; de gebruikerservaring stond voorop. Daarom voerden we een grondige technische SEO-revisie uit, waarbij we elk onderdeel van de website optimaliseerden om gebruikers eenvoudig te laten navigeren.

Dankzij de sterke mix van een solide technische basis, gerichte contentcreatie en continue SEO-optimalisatie, heeft JB Inflatables zich als een dominante speler in de zoekresultaten gevestigd.

Samen uitdagingen aangaan

De grootste uitdaging was dat JB Inflatables zich beweegt in een B2B-markt, terwijl de zoekresultaten in deze sector vaak worden gedomineerd door B2C-gerelateerde zoekopdrachten. Hierdoor moeten zij concurreren met consumenten-gerichte content, wat het lastiger maakt om organisch zichtbaar te zijn voor de zakelijke doelgroep. Dit vereist een strategische aanpak: te beginnen met uitgebreide audits, waaronder zoekwoord- en concurrentieonderzoeken. We hebben strategische keuzes gemaakt door nauwkeurig te bepalen welke zoekwoorden het meest relevant waren voor JB Inflatables, zodat we onze inspanningen gericht en effectief konden inzetten.

Daarnaast stuitten we op obstakels zoals het tijdelijk verdwijnen van de FAQ-snippet en het aanpassen van de infinite scroll-functionaliteit, veranderingen die werden opgelegd door Google. Door gezamenlijke inspanningen hebben we niet alleen grip weten te houden op deze uitdagingen, maar ook hun digitale ambities waargemaakt, waardoor JB Inflatables sterker dan ooit staat in hun streven om digitaal voorop te lopen.

“ In slechts een jaar tijd hebben we in alle landen een indrukwekkende groei in onze SEO-posities weten te realiseren. ”

Yannick van der Veen - Marketing Manager JB Inflatables

JB - SEO Visual

De resultaten

In slechts één jaar tijd is het totale geschatte verkeer met maar liefst 80% gestegen, wat neerkomt op bijna 270.000 extra organische bezoekers. Wanneer we de investering van JB Inflatables in het SEO Masterplan omrekenen naar kosten per bezoeker, komen we uit op slechts € 0,80 per bezoeker, terwijl de gemiddelde CPC via Google Ads in dezelfde periode € 1,21 bedroeg. Dit betekent dat we de bezoekersgroei ruim € 110.000 voordeliger hebben gerealiseerd door te focussen op SEO in plaats van Ads. Bovendien biedt deze aanpak op de lange termijn een duurzame en kostenefficiënte oplossing.

De afbeelding hierboven laat de procentuele groei in organisch marktaandeel zien van september 2023 tot juni 2024. Dit verkeer is berekend door het totale zoekvolume van een zoekwoord te vermenigvuldigen met het het doorklikpercentage vanuit Google CTR benchmark

Het organisch marktaandeel is in alle landen sterk gegroeid, met bijvoorbeeld een toename van +75% in Frankrijk en zelfs +333% in Duitsland. De verschillen zijn te verklaren door factoren zoals marktverzadiging en concurrentie, en benadrukken juist het succes van de aanpak in elk land. Op basis van de vooraf gedefinieerde zoektermen hebben we in 4 van de 9 landen de concurrentie achter ons gelaten - een grote mijlpaal in onze strategie.

Onze 360-graden aanpak

De kracht van samenwerken kwam duidelijk naar voren in ons project met JB Inflatables. De combinatie van diverse werkzaamheden en het ontwikkelen van datagestuurde SEO-acties was de sleutel tot ons succes. Door een 360-graden aanpak te hanteren, waarbij we alle SEO-facetten integraal benaderden, konden we de synergie tussen onze teams maximaal benutten. Deze samenwerking maakte het mogelijk om indrukwekkende resultaten te behalen en de ambitieuze doelen van JB Inflatables te realiseren.

Een jaar later kunnen we vol vertrouwen zeggen dat het SEO Masterplan zijn werk heeft gedaan. We schakelen nu over naar een light versie om de behaalde zoekresultaten te behouden. Onze nieuwe focus? Het verzilveren van al dat waardevolle organische verkeer en het maximaliseren van conversies. 

We zijn trots om met JB Inflatables verder te groeien. Op naar nieuwe mijlpalen!

gerben.heerspink

Gerben Heerspink

Digital Strategist

We vertellen je graag meer