De showroom van de toekomst is digitaal
Huiskes-Kokkeler Autogroep is onderdeel van Pon en met 6 vestigingen de grootste dealer in Twente. Ze voeren de merken Volkswagen, Audi, SEAT, CUPRA en ŠKODA. Daarnaast omvat de organisatie twee schadeherstel-bedrijven, een leasemaatschappij, een eigen autoverhuurbedrijf en een centrum voor bedrijfswageninrichtingen (BWI Twente).
Kevin Geerdink
Customer Success Manager
Sjoerd de Waard
Lead Development
Robbin Snippe
Senior Developer
Frank Polman
UX Developer
Lisan Koes
E-mail Marketing Automation specialist
Vraagstuk
Huiskes-Kokkeler richt zich op de toekomst van mobiliteit en kijkt vooruit. Ze kozen ons als digitale partner om samen nieuwe digitale kansen te grijpen en deze optimaal te benutten.
Oplossing
Met behulp van de Roadmap, maandelijkse strategiemeetings en een datagedreven aanpak blijven we voortdurend bezig met de doorontwikkeling en innovatie van het platform.
Resultaat
Gedreven door onze gezamenlijke ambitie om voorop te blijven lopen, is de website uitgegroeid tot de belangrijkste showroom van Huiskes- Kokkeler. Met dit platform kan Huiskes-Kokkeler hypertargeten, wat leidt tot meer gerichte en relevante communicatie.
“ Vanwege de automotive ervaring en de hoeveelheid specifieke kennis op dat gebied is Friday daarin de ideale partner. ”
Ilker Esmer- Manager Marketing & Communicatie
Digitalisering
De automotive branche is nog vrij traditioneel. Interne processen in de showroom en in de werkplaats zijn vaak gebonden aan vaste systemen, waardoor het lastig is om processen te koppelen. Onze ontwikkelde 'mijn-omgeving' stelde Huiskes-Kokkeler in staat om deze koppelingen te maken.
Een mijn-omgeving, ook wel klantportaal genoemd, is een online platform dat is ontworpen om gebruikers toegang te geven tot exclusieve dienstverlening of producten. Voor Huiskes-Kokkeler hebben we een gepersonaliseerde oplossing ontwikkeld die de klantbeleving op hun website aanzienlijk verbetert. Wanneer een klant de website bezoekt, kan deze eenvoudig met één klik een afspraak maken, zonder dat er externe systemen nodig zijn.
Dit hebben we gerealiseerd door een op maat gemaakte mijn-omgeving te creëren, die naadloos is gekoppeld met KeyLoop en waar de klant direct toegang heeft tot zijn persoonlijke gegevens en afspraken. Daarnaast hebben we deze data gekoppeld met Deployteq, een krachtige ESP (Email Service Provider), waarmee we via e-mail en sms gericht kunnen communiceren met de klant. Deze integratie biedt niet alleen waardevolle inzichten, maar ook direct meerwaarde in de vorm van een loyaliteitsprogramma. Door Deployteq te gebruiken, kunnen we de verzamelde gegevens effectief inzetten om de klantrelatie te versterken en de klantervaring verder te optimaliseren.
Jorn ter Huurne en Ilker Esmer zijn verantwoordelijk voor de online marketing van Huiskes-Kokkeler. Het idee van een website die je compleet vervangt is verleden tijd, vertelt Jorn: “Nu is het echt een toekomstbestendig platform dat je doorlopend verder kunt ontwikkelen. Nieuwe technologieën of inzichten kunnen we implementeren zonder de basis op de schop te gooien.”
Platform als showroom
In het verleden, toen er bij Huiskes-Kokkeler voor het eerst leads binnenkwamen via de website, werd dat niet direct door iedereen serieus genomen. "Dat kun je je nu niet meer voorstellen, maar destijds lag de focus nog echt op de fysieke showroom", vertelt Ilker. "Tot er een verkoopadviseur verantwoordelijk werd gemaakt voor de online leads. En wat bleek: in no time scoorde hij het best van alle verkopers. Nu is het de normaalste zaak van de wereld."
Het kiezen van een nieuwe auto gebeurt tegenwoordig voor 70% online. Daarom is de website nu de belangrijkste showroom. Samen zorgen we ervoor dat de online winkel makkelijk te vinden is, dat de auto’s aantrekkelijk gepresenteerd worden en de content altijd actueel is. Daarnaast zorgen we ervoor dat het aanvragen van informatie of het plannen van een proefrit soepel verloopt, met gebruiksvriendelijke conversieflows die aansluiten bij de wensen van de gebruiker.
Door datagedreven te werken, maken we weloverwegen keuzes en zorgen we ervoor dat het platform optimaal faciliteert.
E-mailmarketing met Deployteq
De e-mailtool die eerder werd gebruikt voor marketing automation voldeed niet aan de verwachtingen. Omdat wij werken met Deployteq, een platform dat unieke koppelingen biedt met Syntec, Autoline en Keyloop, was de keuze voor Huiskes-Kokkeler snel gemaakt om hierin mee te gaan. Deze oplossing is uniek in de markt, omdat het mogelijk maakt om het beste uit de beschikbare data te halen, zonder dat er veel verschillende partijen voor nodig zijn. We hebben het proces zo ingericht dat er slechts met één partij geschakeld hoeft te worden, wat het een stuk eenvoudiger maakt.
Met de implementatie van dit platform komt straks alle data beschikbaar, van klantgegevens en autogegevens tot klantgedrag. Door informatie uit diverse bronnen samen te brengen, kunnen gerichte campagnes worden bedacht en ingericht. Bovendien kost dit veel minder moeite, omdat het proces grotendeels geautomatiseerd is. De grootste meerwaarde van deze oplossing is de snelheid waarmee nu kan worden gewerkt. Met dit platform kan Huiskes-Kokkeler veel relevanter communiceren, en dat op een veel grotere schaal dan voorheen mogelijk was.
“ Het platform moet aansluiten op hoe wij werken. En die ruimte is er bij Friday altijd. ”
Ilker Esmer- Manager Marketing & Communicatie
Roadmap
In de beginperiode van de samenwerking, had Huiskes-Kokkeler rechtstreeks contact met onze programmeurs, zodat we snel konden schakelen. Handig, maar zowel Friday als Huiskes-Kokkeler maakten een mooie groei door. Met de ambitie die we samen hebben, moest er meer structuur komen.
Binnen de Roadmap brengen we nu de wensen en criteria in kaart. Aan de hand daarvan wordt het platform doorontwikkeld en past Huiskes-Kokkeler de nieuwe functionaliteiten toe op de website. Daardoor wordt er een beter product opgeleverd, met meer checks gedurende de ontwikkeling.
Samen vooruit
In 2022 nam Huiskes-Kokkeler de Achterhoekse DAGO Autogroep over, een bestaande klant van ons. Dit maakte de integratie van beide websites een stuk eenvoudiger. Het platform van DAGO was SEO-technisch zeer sterk, iets wat Huiskes-Kokkeler uiteraard wilde behouden. We hebben intensief samengewerkt met alle betrokken partijen om de integratie zo soepel mogelijk te laten verlopen.
We zijn trots om de digitale partner van Huiskes-Kokkeler te zijn. Ons doel is om de online voorsprong die we hebben te behouden en verder uit te bouwen. De wensen van Huiskes-Kokkeler staan hierbij centraal: “Het platform moet aansluiten op hoe wij werken. En die ruimte is er bij Friday altijd”.