Een krachtig zoekwoordenonderzoek
Voordat je begint met het optimaliseren van je organische vindbaarheid (SEO) of het lanceren van Google Ads-campagnes (SEA), is het van fundamenteel belang om inzicht te krijgen in de zoektermen waarnaar jouw doelgroep zoekt in relatie tot jouw producten of diensten. Bij Friday® voeren we een grondig zoekwoordonderzoek uit om dit inzicht te verkrijgen.
Het doel van een zoekwoordenonderzoek
Het doel van een zoekwoordonderzoek is het krijgen van een dieper begrip van jouw doelgroep. Hierbij onderzoeken we hoe zij zoeken naar jouw producten en/of diensten. Door dit inzicht kun je de juiste content creëren en de juiste kanalen benutten om optimaal op de behoeften van jouw doelgroep in te spelen.
Dit zoekwoordonderzoek vormt de ruggengraat voor het verbeteren van jouw organische vindbaarheid. Daarnaast dienen de bevindingen uit het zoekwoordonderzoek als waardevolle input voor het opzetten van effectieve Google Ads-campagnes. Je weet immers wat relevant is voor jouw doelgroep en kunt hiermee adverteren door middel van aantrekkelijke advertenties die perfect aansluiten bij de behoeften van jouw doelgroep.
Tijdens het opstellen van een zoekwoordonderzoek houden we rekening met diverse essentiële aspecten:
- Doelgroep en buyer journey: We identificeren wie jouw doelgroep is, wat hun uitdagingen zijn en wat hun wensen zijn. Dit stelt ons in staat om hun zoekgedrag te begrijpen en om te bepalen in welke fase van de klantreis bepaalde zoektermen passen.
- Concurrentieanalyse: We voeren een grondige analyse uit van jouw concurrenten om hun sterke en zwakke punten in kaart te brengen.
- Historische gegevens: We analyseren historische gegevens om te leren van eerdere resultaten en deze in te zetten in ons nieuwe onderzoek.
- Long-tail zoekwoorden: Naast generieke zoektermen onderzoeken we ook welke long-tail zoekwoorden relevant zijn. Deze zoektermen hebben meestal minder concurrentie en zijn zeer gericht op conversie.
Het resultaat van ons zoekwoordonderzoek is een concreet actieplan met zeer relevante zoekwoorden.
Deze kunnen ingezet worden voor zowel het verbeteren van jouw organische vindbaarheid als voor het opzetten van effectieve Google Ads-campagnes. Hierdoor ben je aanwezig op het moment dat jouw doelgroep op zoek is naar jouw producten of diensten. Kunnen we jou helpen door een zoekwoordonderzoek uit te voeren? Neem gerust contact met ons op. We staan klaar om je te ondersteunen.
Marketing insights
Friends of Search 2024
5 minuten leestijd
Search Generative Experience: "De grootste verandering in de zoekmachine in 25 jaar."
15 minuten leestijd
De uitrol van Google Vehicle Ads
6 minuten leestijd
Nieuwe campagnetype in Google Ads: Demand Gen
4 minuten leestijd
Battle of the Agencies 2023
5 minuten leestijd
Friday wint Highest Riser Award van Deployteq
2 minuten leestijd