Zoekmachine optimalisatie (SEO)

Wil je beter gevonden worden in Google? Het optimaliseren van je website voor zoekmachines is wat je nodig hebt. Bij zoekmachineoptimalisatie hanteren we bij Friday® altijd vier pijlers: techniek, populariteit, content en bezoekersgedrag.

BarbaraTrienenPhoto_Friday_25april-9532_sfeerfotografie_mei2024

Techniek

De techniek van je website zorgt ervoor dat je website goed communiceert met zoekmachines zoals Google. Het is hierbij belangrijk om te checken of de website voldoet aan de nieuwste normen van de zoekmachine, of de website gemakkelijk te scannen is en of er een goede paginastructuur gehanteerd wordt.

Populariteit

Hoe populairder een website is, hoe hoger deze terug te vinden is in de organische zoekresultaten. Populariteit wordt onder andere bepaald aan de hand van domein autoriteit, het aantal bezoekers van de website, het aantal keren dat jouw website ergens anders wordt genoemd en positieve recensies op externe platformen. De populariteit van je website meten wij door middel van data.

Content

Zoekmachines hechten veel waarde aan de content die een website biedt. Zoekmachines scannen de teksten op een website en bepalen vervolgens hoe relevant de website is. Het is daarom belangrijk om te zorgen voor relevante teksten waarin de juiste informatie met de belangrijkste zoekwoorden wordt gecombineerd. Daarnaast is het belangrijk om de juiste call-to-actions te verwerken in de titels en omschrijvingen van de pagina’s, zodat je jouw bezoeker echt verder helpt om te vinden waar zij naar zoeken.

UX

De ervaring die bezoekers op je website hebben, is van groot belang, omdat deze bepaalt hoe lang ze blijven en welke acties ze ondernemen. Als bezoekers na het klikken op je zoekresultaat meteen de pagina weer verlaten en vervolgens op een ander zoekresultaat klikken, signaleert dit aan Google dat jouw pagina niet voldoet aan de verwachtingen van de bezoeker. Dit kan resulteren in een lagere positie in de zoekresultaten, wat de zichtbaarheid van je website negatief beïnvloedt.

Een succesvol SEO traject

Er zijn verschillende manieren om websites te optimaliseren voor zoekmachines. Je kan bij ons terecht voor de volgende onderdelen.

Zoekmachine optimalisatie strategie

Om het beste SEO resultaat te halen zijn er diverse elementen die aandacht vereisen. Zoals eerder genoemd, richt Friday zich op de vier belangrijkste pijlers. SEO is van belang omdat het diverse aspecten van de websiteprestaties omvat. Het draagt bij aan een verbeterde gebruikerservaring, wat kan resulteren in meer betrokkenheid en conversies. Daarnaast bouwt een goede SEO strategie ook vertrouwen en geloofwaardigheid op. Websites die hoger scoren in zoekmachine resultaten worden beschouwd als geloofwaardiger en betrouwbaarder door gebruikers.

Zoekwoordenonderzoek

Zoekwoordenonderzoek 

Als startpunt van het traject voeren we een zoekwoordonderzoek uit. Hiermee brengen we in kaart op welke zoektermen rondom jouw producten en/of diensten wordt gezocht, de mate van concurrentie op dat zoekwoord, de huidige ranking van je website op die zoektermen en de moeilijkheidsgraad om organisch beter te ranken op dat zoekwoord. Het resultaat hiervan is een goed nulpunt; we achterhalen jouw huidige ranking en we formuleren een aantal concrete kansen. Het zou immers zonde zijn om heel veel aandacht te besteden aan een zoekterm waar niemand op zoekt.

SEO audit

Wil je beter gevonden worden in Google? En wil je inzicht krijgen in waar jouw groeikansen liggen? Dan biedt een SEO-audit jou de oplossing. Een SEO-audit kan dienen als een uitgangspunt, een basis voor een strategische samenwerking, of als evaluatie van jouw huidige activiteiten. Binnen deze audit analyseren we de vier kernpijlers van SEO: techniek, populariteit, content en gebruikerservaring (UX). Onze SEO-audit gaat verder dan alleen een analyse. Het biedt verhelderende inzichten en actiegerichte aanbevelingen. We adviseren over obstakels die een optimale vindbaarheid in de weg kunnen staan.

SEO-vriendelijke teksten

SEO-vriendelijke content 

Om goed te scoren in zoekmachines is het noodzakelijk om zoekmachine geoptimaliseerde teksten te schrijven. Omdat het schrijven van de juiste teksten met de juiste boodschap een vak apart is, helpen we je daar graag bij! Bij het schrijven van teksten houden we rekening met jouw organisatie, de boodschap voor jouw doelgroep, je doel, de focus zoekwoorden en de leesbaarheid van teksten. Heb je al een aantal teksten geschreven, maar wil je deze graag laten reviewen? Dan kunnen we je ook helpen door jouw teksten te redigeren, zodat deze zoekmachine vriendelijk geschreven worden.

Site en menustructuur advies

Het opzetten van een sterke menustructuur is complexer dan je misschien denkt. Enerzijds moet je de juiste zoektermen gebruiken waar mensen naar zoeken, anderzijds wil je ook het volledige verhaal van jouw organisatie vertellen. En dan heb je ook nog te maken met jouw bezoekers, die op een logische en intuïtieve manier willen navigeren om de antwoorden te vinden die ze zoeken. Gebruikerservaring (UX), zoekmachineoptimalisatie (SEO) en branding komen samen in jouw menustructuur. 

Website migratie

Overweeg je om je website te vernieuwen of over te stappen naar een ander platform? Dan is het essentieel om een betrouwbaar SEO-website migratieplan op te stellen. Op die manier behoud je de opgebouwde autoriteit, voorkom je dat bezoekers op niet-bestaande pagina's terechtkomen en minimaliseer je dips in organische zoekresultaten. Een goed doordacht migratieplan is de sleutel tot succes.

Technisch advies

Door het uitvoeren van een technische SEO-scan onderzoeken we of jouw website voldoet aan de laatste technische wensen en eisen om goed vindbaar te zijn. We onderzoeken of jouw website op de juiste manier geïndexeerd kan worden door de zoekmachines en of deze goed bereikbaar is voor jouw doelgroep. We doorlopen de hele website en onderzoeken waar we technische verbeterpunten kunnen behalen. Actiepunten dragen we aan, zodat deze doelgericht kunnen worden opgepakt.

User Experience (UX) advies

Een optimale bezoekerservaring op je website draagt bij aan een hogere ranking. Wanneer bezoekers na het klikken op een zoekresultaat op een pagina blijven en niet terugkeren naar de zoekresultaten, betekent dit dat jouw website voldoet aan hun behoeften en dat ze hebben gevonden wat ze zochten. Om bezoekers op de website te houden, is het belangrijk om relevante content aan te bieden. Het aanbieden van relevante content begint al bij de weergave in de zoekresultaten (meta data). Door UX advies wordt het bezoekersgedrag op de website geanalyseerd aan de hand van data, met als doel de gebruiksvriendelijkheid van de website te verbeteren.

BarbaraTrienenPhoto_024A9529Friday_juli_0132

SEO-maandbeheer

Naast het eenmalig in kaart brengen van SEO-kansen voor een optimale vindbaarheid is het van belang om je SEO-scores continu te monitoren. Dat doen we graag voor je! We optimaliseren je website maandelijks aan de hand van zoekmachine posities, we breiden de website uit met nieuwe relevante zoektermen en houden jouw concurrentie in de gaten. Elke maand ontvang je van ons een maandrapportage met de resultaten, uitgevoerde acties en nieuwe actiepunten. Zo blijf je op de hoogte en nemen we jouw werk uit handen.

Marketing Audit

Onze Marketing Audit is een uitgebreide evaluatie van je huidige marketingstrategie, -campagnes en -kanalen. We duiken in hoe je merk is gepositioneerd, hoe je doelgroep wordt bereikt en welke resultaten je behaalt. Het doel? Samen ontdekken waar je met marketing nog meer impact kan maken en waar je kansen kunt benutten om je merk een koppositie in de markt te geven.

Marketing insights

martin.douw

Martin Douw

Head of Data & Marketing

We helpen je graag verder