Nieuwe campagnetype in Google Ads: Demand Gen
Daan Kolenbrander
Google heeft recentelijk een nieuw campagnetype gelanceerd, genaamd Demand Gen. Met Demand Gen kun je meer vraag genereren voor jouw product of dienst, daarnaast kun je jouw remarketingstrategie naar een hoger niveau tillen. Hoe? Lees dan snel verder!
In het kort: Demand Gen
Het nieuwe campagnetype Demand Gen is kort gezegd de geüpgrade variant van de Discovery campagnes binnen Google. Met Demand Gen heb je ten opzichte van Discovery campagnes nieuwe functies voor het genereren van vraag naar jouw product of dienst die betere prestaties opleveren dan Discovery campagnes.
Discovery ads
| Demand Gen
| |||
---|---|---|---|---|
Expanded reach | YouTube: Home, Search & Watch, Next feeds, Discover, Gmail | YouTube Shorts, In-Stream | ||
Tailored ad experiences | Image ads, Product feeds | Image + video ads in one campaign, new ad creation workflow with previews, A/B Experiments (images + videos) | ||
Flexible bidding options | Conversions, Conversion Value | Maximize Clicks | ||
Reporting & measurement | Standard Google Ads reporting, Asset reporting, Unique Reach | Conversion Path Reports, Data Driven Attribution, Brand Lift, Conversion lift* | ||
Audiences | Google Audiences, optimized targeting | Lookalike Segments, Device targeting* |
De nieuwe functies van Demand Gen
De inrichting van Demand Gen lijkt op die van het campagnetype Performance Max, waarin je in één campagne alles kunt inrichten voor alle kanalen. Bij Demand Gen ligt de focus meer op het gebruik van sterke visualisaties. Het is van groot belang om goede visuals te gebruiken. In deze visuals laat je jouw product of dienst naar voren komen en zorg je ervoor dat deze aansluiten op de behoeften en customer journey van jouw doelgroep. Voor het creëren van naamsbekendheid richt je je op de WISH en/of SEE-fase en voor remarketing op de DO-fase.
Waar je bij Performance Max liggende, vierkante en staande afbeeldingen in combinatie met video’s kunt toevoegen, kun je bij Demand Gen ook gebruik maken van een carrousel.
Ook kun je met Demand Gen meer potentiële klanten bereiken door lookalike-segmenten aan te maken. Aan de hand van je first-party gegevens kan Google een koppeling maken met intentie- en interesseignalen van de doelgroepen, waarmee je nieuwe klanten kunt vinden die vergelijkbaar zijn met klanten die al betrokkenheid hebben getoond met jouw product of dienst. Dit kan op basis van invoer zoals aankoopgeschiedenis, website- en app-activiteiten en youtube-engagement.
First-party data
First-party data speelt een belangrijke rol in deze nieuwe Demand gen campagnes. Als je het maximale uit jouw Demand Gen campagne en andere campagnes wil halen, is het belangrijk om first-party data in te zetten. First-party data is data die je als bedrijf rechtstreeks kan verzamelen van klanten en (website)bezoekers. Denk hierbij aan NAW-gegevens, e-mailadressen, telefoonnummers, maar ook het gedrag van bezoekers op je website.
Heb je moeite met het opzetten van een goede first-party data strategie?
Biedstrategie
Je kunt binnen een Demand Gen campagne conversies of biedstrategieën optimaliseren op basis van waarde, net zoals bij Performance Max. Als je waardevolle klanten naar je website wil halen, kun je binnen Demand Gen ook de biedstrategie ‘klikken maximaliseren’ selecteren, waarmee je jouw websitebezoeken optimaliseert. Door deze nieuwe mogelijkheden kun je beter inspelen op de bovenkant van de funnel, waar Performance max meer zit op de onderkant van de funnel. Zie Demand Gen dan ook niet als een vervanger van Performance Max, meer een toevoeging om je doelgroep optimaal te bereiken.
A/B-testing
Weet je niet zeker welke biedstrategie of visuals het beste zullen presteren? Geen probleem, Google heeft namelijk een nieuwe workflow ontworpen met nieuwe advertentievoorbeelden waar je makkelijk kunt zien hoe je advertentiemateriaal er uit komt te zien op verschillende plaatsingen in het Google netwerk. Daarnaast kun je je plaatsingen en campagne-instellingen optimaliseren aan de hand van A/B tests binnen Demand Gen.