Zoekmachine adverteren
Zoekmachine adverteren is een essentieel onderdeel van jouw online marketingstrategie. Dit marketingkanaal is voortdurend in ontwikkeling, met Google als koploper in het lanceren van nieuwe functionaliteiten. Denk aan de implementatie van Artificial Intelligence voor het verbeteren van advertenties, het toenemende belang van brede zoektermen en volledig geautomatiseerde campagnes. Benut jij het volledige potentieel van deze technologieën al? Friday® helpt je graag verder.
Hoe bereiken we jouw gewenste resultaat?
SEA hoeft geen kostbare aangelegenheid te zijn. Met onze slimme campagnes richten we ons volledig op jouw gewenste uitkomst. De ene organisatie streeft naar de laagst mogelijke Cost per Action (CPA), terwijl de ander juist het hoogste rendement uit haar advertentiebudget wil halen (ROAS). Als je juist op winst stuurt is dat voor ons ook geen probleem. Dan stellen we een strategie op die gericht is op het behalen van de hoogste Profit on Ad Spend (POAS). Samen tillen we jouw prestaties naar een hoger niveau. Bij Friday® werken we met de nieuwste ontwikkelingen en omarmen we veranderingen.
Wat levert zoekmachine adverteren op voor jouw organisatie?
- Structurele verbetering van jouw return on investment (ROI).
- Snel resultaat met volledige controle over het budget.
- Het aantrekken van relevante bezoekers.
- Het vergroten van jouw klantenbestand.
- Het onder de aandacht brengen van belangrijke producten en diensten.
- Locatiegericht adverteren (regionaal, landelijk of internationaal).
- Het presenteren van jouw productassortiment in een zoekmachine zoals Google of Bing.
- Adverteren op basis van de customer journey.
- Het inspelen op de vraag van jouw doelgroep.
Zoekmachine adverteren strategie
Met performance marketing kun je dagelijks werken aan het verbeteren van je rendement. Wil je meer rendement halen uit jouw campagnes? Zorg er dan voor dat deze worden aangestuurd vanuit een krachtige strategie. Voordat we aan een traject beginnen, voeren we een Performance Deepdive uit. In deze deepdive maken we een nulmeting, die als basis dient voor het opstellen van doelstellingen en KPI’s.
Doelstellingen en KPI's moeten altijd direct verband houden met de bedrijfs- en commerciële doelstellingen. We stellen deze doelen en KPI’s op basis van de North Star Metric. Deze metric fungeert als het kompas voor jouw organisatie. In tegenstelling tot traditionele KPI’s richt de North Star Metric zich op het leveren van waarde aan klanten en is gericht op langetermijndoelen. Om deze metrics effectief in te zetten, zorgen we ervoor dat ze leiden tot inkomsten, klantwaarde weerspiegelen en vooruitgang meten.
Belangrijke aspecten binnen een SEA strategie:
Doelgroeponderzoek & Targeting: Het startpunt is het begrijpen en herkennen van de behoeften van jouw doelgroepen. Succesvolle zoekmachineadvertenties vereisen grondig doelgroeponderzoek. Met een duidelijk beeld van jouw klanten kunnen we de optimale campagnetargeting bepalen. Er zijn verschillende targetingmethoden beschikbaar:
- Zoekwoordtargeting: Toon advertenties aan gebruikers die specifieke zoekwoorden in zoekmachines invoeren.
- Demografische targeting: Richt je op specifieke leeftijdsgroepen, geslachten, opleidingsniveaus en andere demografische criteria.
- Geografische targeting: Adverteer in specifieke locaties zoals landen, regio’s, steden, of zelfs binnen een bepaalde straal rondom een locatie.
- Gedragstargeting: Bereik gebruikers op basis van hun online gedrag, interesses en gewoonten.Plaatsing targeting: Selecteer specifieke websites, apps of content waarop je advertenties worden weergegeven.
- Doelgroep targeting: Maak gebruik van aangepaste doelgroepen op basis van eigen data, zoals e-mails.
- Lookalike doelgroepen: Richt je op gebruikers die vergelijkbaar gedrag vertonen als je bestaande klanten.
Zoekwoordenonderzoek
Het formuleren van zoektermen is van cruciaal belang. Voordat je begint met het verbeteren van je SEA-inzet, is het belangrijk om inzicht te krijgen in welke zoektermen jouw doelgroep gebruikt met betrekking tot jouw producten of diensten. Dit bereiken we door een zoekwoordonderzoek uit te voeren. Het doel van een zoekwoordonderzoek is om je doelgroep beter te begrijpen en te onderzoeken hoe ze zoeken naar jouw producten en/of diensten. Op die manier kun je met de juiste content en de juiste kanalen inspelen op hun behoeften.
Remarketingstrategie
Een remarketingstrategie kan je marketing rendement vergroten. Wil je meer halen uit gebruikers die je website hebben bezocht? Met een remarketingcampagne binnen zoekmachines kun je deze gebruikers terughalen naar je website en hen aansporen om jouw product of dienst af te nemen. Door banners te tonen blijf je zichtbaar en kun je jouw doelgroep overtuigen om voor jouw product te kiezen in plaats van dat van een concurrent. Dit leidt tot meer conversies, optimaliseert het advertentiebudget en versterkt klantrelaties voor duurzame groei.
Media-Budgetadvies
Voor succesvol adverteren in zoekmachines is een realistisch mediabudgetadvies cruciaal. Op basis van je uitgangspunten met betrekking tot CPA, ROI of POAS berekenen we jouw trechter. Een realistisch budgetadvies vormt de basis voor het veroveren van de markt.
Waarom zoekmachine marketing inzetten met Friday®?
- We zijn een Google Partner en Microsoft Advertising partner.
- We zijn gespecialiseerd in Lead Generatie, Digital Commerce, B2B & Automotive.
- We bedienen klanten in het MKB en Groot zakelijk.
- We maken gebruik van slimme tools zoals Channable, TrueClick, en meer.
- Ons toegewijde team is dagelijks bezig met de nieuwste ontwikkelingen.
Wil je de werkzaamheden volledig uitbesteden? Dat kan. Neem je de werkzaamheden in-house op? Ook dat is mogelijk, waarbij wij consultancy en ondersteuning bieden en adviseren over vergelijkbare cases.
Verschillende toepassingen binnen SEA
Binnen Friday® is het Paid Advertising team verantwoordelijk voor het opzetten en inzetten van de juiste advertentiekanalen om jouw klanten op het juiste moment en met de juiste boodschap te bereiken. SEA biedt diverse mogelijkheden om campagnes effectief in te zetten.
Zoekadvertenties
Wanneer mensen zoeken naar jouw producten of diensten, verschijnen jouw advertenties in de zoekresultaten. In tegenstelling tot organische zoekresultaten, zorgt zoekmachine adverteren voor directe en gerichte zichtbaarheid in zoekmachines. Je kunt adverteren op verschillende zoekmachines, zoals Google Ads en Microsoft Ads (voorheen Bing Ads).
Display Adverteren
Display advertenties zijn een doeltreffend middel om de naamsbekendheid van je bedrijf, producten of diensten te vergroten. Het draagt ook bij aan het aantrekken van nieuwe website bezoekers en uiteindelijk de verkoop te stimuleren. Met display marketing kun je gericht adverteren op specifieke doelgroepen, regio’s, onderwerpen, profielen en relevante websites.
Marketplaces
Wil je optimale resultaten behalen door te adverteren op vergelijkingssites? Of via Google Shopping? Overweeg je om producten te verkopen op platforms zoals Amazon, VidaXL en Bol? In dat geval is een geoptimaliseerde product feed van fundamenteel belang. Elk kanaal hanteert specifieke aanleverspecificaties. Met alleen een goede productfeed ben je er nog niet. Feed Based Marketing vereist expertise, en we staan klaar om je hierbij te ondersteunen!
Google Shopping
Heb je een webshop en verkoop je producten? Dan is Google Shopping dé manier om je producten meer zichtbaarheid te geven! De resultaten van Google Shopping verschijnen boven de gewone zoekadvertenties in zoekmachines, waardoor je een voorstaande positie inneemt in de zoekresultaten. Bovendien kun je de advertenties aanvullen met behulp van productafbeeldingen, waardoor ze nog meer opvallen. Deze advertenties kun je aankopen via Google zelf of via CSS (Comparison Shopping Service) partners die deel uitmaken van het Google-netwerk.
YouTube Adverteren
Binnen Google Ads kun je je doelgroep ook bereiken via videoadvertenties op YouTube. Het is vaak over het hoofd gezien door marketeers, maar YouTube is de op één na meest gebruikte zoekmachine, dus het is een kanaal dat zeker aandacht verdient! Met YouTube-advertenties kun je een video tonen voordat gebruikers hun gezochte video bekijken. Zo kun je gerichte advertenties tonen die aansluiten bij de inhoud van de video.
Marketing insights
Friends of Search 2024
5 minuten leestijd
Search Generative Experience: "De grootste verandering in de zoekmachine in 25 jaar."
15 minuten leestijd
De uitrol van Google Vehicle Ads
6 minuten leestijd
Nieuwe campagnetype in Google Ads: Demand Gen
4 minuten leestijd
Battle of the Agencies 2023
5 minuten leestijd
Friday wint Highest Riser Award van Deployteq
2 minuten leestijd