Programmatic Adverstising

Programmatic Advertising is in de afgelopen jaren steeds bekender geworden en tegenwoordig onmisbaar in de online marketing mix. Met Programmatic Advertising kun je je doelgroep nog gerichter bereiken met krachtige advertenties op premium netwerken, zoals websites, TV en radio. Hierdoor vergroot je als adverteerder je publiek.

BarbaraTrienenPhoto_024A9421Friday_juli_0100

Wat is Programmatic Advertising?

“Programmatic advertising is tegenwoordig de bekende term voor de inkoop en verkoop van geavanceerde display- en videoadvertenties, en de optimalisatie ervan. Het maakt integraal deel uit van de mediamix. Met programmatic adverteren wordt via slimme algoritmes direct advertentieruimte ingekocht op miljoenen websites.”

Programmatic advertising is een datagedreven en geautomatiseerde manier om advertenties in te kopen en af te leveren bij gesegmenteerde doelgroepen. Het voordeel van programmatic advertising is dat het gebruikmaakt van technologie, algoritmes en realtime data om geautomatiseerde beslissingen te nemen over wanneer en waar advertenties worden weergegeven.

Dankzij een algoritme kan advertentieruimte rechtstreeks worden ingekocht op miljoenen websites. Met diverse targetingmogelijkheden kunnen advertenties op het juiste moment aan de juiste doelgroep worden getoond, gebaseerd op criteria zoals weersvoorspellingen, gedrag, tijdstip en devicetype. 

Hoe kun je advertentieruimte inkopen?

Als adverteerder kun je advertentieruimte inkopen via een demand-side-platform (DSP). Een DSP is de software die de mogelijkheid biedt om advertentieruimte in te kopen, te verkopen en te beheren. De inkoop en verkoop van advertentieruimtes verlopen via een veilingssysteem, ook wel exchanges genoemd. Binnen een DSP kun je ook advertentiecampagnes beheren en optimaliseren. De DSP-software biedt jou als adverteerder het voordeel dat je op het juiste moment en tegen de beste prijs jouw advertenties kunt tonen op de best gekozen websites.

Bij Friday® maken we gebruik van het DSP (demand-side-platform) genaamd Display en Video 360 (DV360). Het grote voordeel daarvan is dat het belangrijke kanalen zoals Analytics 360, Google Optimize 360 en DV360 integreert, omdat ze allemaal onder het Google Marketing Platform vallen. Hierdoor kun je onder andere je marketingbudget efficiënt inzetten en tegelijkertijd kosten besparen. 
Google maakt gebruik van geautomatiseerde inkoopstrategieën, algoritmes en machine learning. Via DV360 kun je advertentieruimte inkopen op meer dan 900 miljoen websites wereldwijd. Ben jij klaar om je zichtbaarheid te vergroten?
 

Krachtige display benadering

DV360

Bij Friday® maken we gebruik van het DSP (demand-side-platform) genaamd Display en Video 360 (DV360). Het grote voordeel daarvan is dat het belangrijke kanalen zoals Analytics 360, Google Optimize 360 en DV360 integreert, omdat ze allemaal onder het Google Marketing Platform vallen. Hierdoor kun je onder andere je marketingbudget efficiënt inzetten en tegelijkertijd kosten besparen. 
Google maakt gebruik van geautomatiseerde inkoopstrategieën, algoritmes en machine learning. Via DV360 kun je advertentieruimte inkopen op meer dan 900 miljoen websites wereldwijd. Ben jij klaar om je zichtbaarheid te vergroten?
 

De voordelen van Programmatic Advertising

  • Onderscheidende visuals: In vergelijking met standaard display-advertenties kun je met Programmatic Advertising verschillende soorten en formaten visuals inzetten, waardoor je meer kanalen kunt bedienen. Je kunt naast standaard bannerformaten ook rich media-uitingen gebruiken.
     
  • Groot (internationaal) bereik vanuit één platform: Friday® heeft gekozen voor het DSP DV360. Een van de grote verschillen tussen DV360 en Google Ads is dat DV360 meer exchanges heeft aangesloten. Vergeet ook niet de inkoop van Programmatic Audio, wat de laatste tijd sterk wordt uitgebreid. Zo zijn inmiddels Spotify en meerdere radiozenders aangesloten.
     
  • Meer personalisatie: Programmatic Advertising biedt meer mogelijkheden voor personalisatie. Je kunt aan elke doelgroep een specifieke boodschap en visual tonen die het beste aansluit bij hun kenmerken. Bovendien kun je met Programmatic Advertising efficiënt inspelen op de verschillende fases van de customer journey door verschillende boodschappen of uitingen te hanteren.
     
  • Realtime bieden en bijsturen: Advertenties worden gekocht en verkocht via realtime veilingen, waarbij je als adverteerder kunt bieden op advertentieplaatsingen op basis van gebruikersgegevens, context en demografie. Als marketeer kun je data gebruiken om campagnes realtime te optimaliseren en aan te passen op basis van de gestelde doelen.
     
  • Uitgebreide targetingmogelijkheden: Programmatic Advertising biedt uitgebreide geavanceerde targetingopties om ervoor te zorgen dat advertenties de juiste doelgroepen bereiken. Denk aan targetingmogelijkheden zoals demografie, geografie, gedrag en vergelijkbare doelgroepen.
     
  • Multi-en cross-channel inzet: Met Programmatic Advertising kun je vanuit één campagne meerdere kanalen inzetten, zoals display, video, sociale media en mobiel. Hiermee bereik je synergie in je uitingen en vergroot je je bekendheid bij de doelgroepen.
BarbaraTrienenPhoto_Friday_25april-9460_sfeerfotografie_mei2024

Marketing insights

martin.douw

Martin Douw

Head of Data & Marketing

We helpen je graag verder