Marketing automation

Veel organisaties voor de uitdaging om verschillende marketingtools en klantdata te beheren die verspreid zijn over diverse silo's. Dit kan leiden tot inconsistente communicatie en een verlies van controle over de customer journey. Marketing automation stelt je in staat om al je marketingprocessen en communicatiekanalen te integreren en automatiseren, zodat je gericht en efficiënt kunt communiceren met je doelgroep in elke fase van hun reis.

Foto2023-5

Wat is Marketing Automation?

Marketing automation is de sleutel voor organisaties die willen overstappen naar 'digital driven marketing'. Het stelt je in staat om marketingtools en klantdata te integreren en op basis daarvan gerichte campagnes te voeren. Door marketingprocessen en communicatielijnen te automatiseren, kun je efficiënter en effectiever inspelen op de behoeften van je doelgroep. Denk aan het beheren van e-mailcampagnes, lead nurturing, doelgroepsegmentatie, gedragsanalyse en zelfs het voorspellen van toekomstig koopgedrag.

Met marketing automation kun je een 360-graden klantprofiel opbouwen door data van verschillende kanalen te koppelen. Dit profiel maakt het mogelijk om je marketinguitingen nog relevanter en persoonlijker te maken, waardoor je bijvoorbeeld kunt bepalen of een klant beter geholpen is met een productreview of juist met een speciale aanbieding.

BarbaraTrienenPhoto_Friday_25april-9072_sfeerfotografie_mei2024

De voordelen van marketing automation

Door marketingprocessen te automatiseren, verhoog je niet alleen de efficiëntie van je marketinglandschap, maar ook je ROI. Slimme workflows zorgen ervoor dat je op het juiste moment de juiste boodschap verstuurt, wat leidt tot meer conversies en een betere benutting van je marketingbudget.

E-mail speelt een cruciale rol in marketing automation. Gevoed met gebruikersdata kun je e-mails personaliseren en content dynamisch presenteren. Hierdoor wordt e-mailmarketing echt effectief en rendabel. Maar het gaat verder dan alleen e-mail; met marketing automation kun je ook andere één-op-één kanalen aansturen, zoals social media en betaalde advertenties, om een omnichannel-campagne te creëren die je klanten in beweging brengt.

Marketing automation stelt je in staat om leads automatisch door de klantreis te begeleiden, van leadgeneratie tot conversie. Of het nu gaat om het opvolgen van een verlaten winkelwagen, het sturen van een follow-up e-mail na een transactie, of het aanzetten tot herhaalaankopen, marketing automation helpt je om relevante één-op-één communicatie op het juiste moment in te zetten.

Met marketing automation kun je ervoor zorgen dat de communicatie met je doelgroep consistent en gepersonaliseerd is over alle kanalen heen. Dit zorgt voor een duidelijke merkbeleving en verhoogt de klanttevredenheid. Door klantdata te gebruiken, kun je gepersonaliseerde en relevante content leveren die inspeelt op de specifieke behoeften en voorkeuren van elke klant.

Waarom Friday?

Bij Friday werken we met de meest geavanceerde marketing automation software, zoals Deployteq, voorheen bekend als CanopyDeploy of Clang. Deze tools stellen je in staat om eenvoudig te segmenteren, personaliseren en automatiseren, zodat je je customer journey optimaal kunt inrichten. Samen met jou onderzoeken we de kansen in je klantreis en richten we de meest waardevolle workflows in, gekoppeld aan je data-harvesting voor maximaal resultaat.

Met marketing automation integreer je al je marketingkanalen, voed je ze met data, en bereik je je doelgroepen via diverse kanalen met gepersonaliseerde content. Dit leidt tot een hogere ROI, meer omzet en een verbeterde klantbeleving binnen 6 tot 12 maanden. Samen maken we jouw marketing effectiever, efficiënter en relevanter.

Marketing Audit

Onze Marketing Audit is een uitgebreide evaluatie van je huidige marketingstrategie, -campagnes en -kanalen. We duiken in hoe je merk is gepositioneerd, hoe je doelgroep wordt bereikt en welke resultaten je behaalt. Het doel? Samen ontdekken waar je met marketing nog meer impact kan maken en waar je kansen kunt benutten om je merk een koppositie in de markt te geven.

Marketing insights

martin.douw

Martin Douw

Head of Data & Marketing

Ga direct aan de slag met Marketing Automation