Conversie optimalisatie

Wellicht komt dit je bekend voor: maandelijks trekt jouw website veel bezoekers, maar toch blijven de conversies en omzet achter. Conversie optimalisatie houdt in dat je je website optimaliseert om het conversiepercentage te verhogen. Conversie-optimalisatie is de sleutel tot explosieve groei. Als jouw organisatie een full-funnelbenadering hanteert en ‘digitaal’ de kern vormt van je businessmodel, dan mag CRO niet ontbreken in je strategie.

BarbaraTrienenPhoto_024A9502Friday_juli_0120

Wat is conversie optimalisatie?

CRO staat voor Conversie Rate Optimization. Simpel gezegd gaat het erom dat bezoekers van je website transformeren in leads en/of klanten. Met andere woorden, we streven ernaar het percentage bezoekers dat gewenste acties onderneemt te verhogen. Dit resulteert in een effectievere marketinginzet. Binnen Friday zijn wij ervan overtuigd dat online rendement voortkomt uit het verenigen van emotie en data. Impactvolle optimalisaties worden bereikt door zowel data als emotie in overweging te nemen. Omdat menselijke beslissingen voor 95% door het onbewuste brein worden gestuurd, is begrip van doelen, emoties en motivaties cruciaal om gewenst gedrag te stimuleren. Dit wordt bereikt niet alleen door feitelijke Unique Selling Points (USP’s) te benadrukken, maar ook door gedragsbeïnvloeding.

Het uitvoeren van succesvolle experimenten vereist begrip van het gedrag van je doelgroep. Door diepgaande analyses van gebruikersgedrag en interacties te combineren met psychologische inzichten, kunnen we begrijpen wat bezoekers aantrekt, boeit en aanzet tot actie. Door slimme psychologische principes toe te passen, kunnen we subtiel sturen en bezoekers aanzetten tot gewenst gedrag. Denk hierbij aan het creëren van een gevoel van urgentie, het benadrukken van sociale bewijslast of het vereenvoudigen van het besluitvormingsproces. Kortom, bij conversie optimalisatie draait het om het perfecte samenspel tussen data en gedragsbeïnvloeding.

AB-testing

Conversie Optimalisatie gaat verder dan je platform verbeteren.

Wij gaan verder dan enkel experimenteren op je website om verbeteringen door te voeren. Wij geloven dat conversie-optimalisatie (CRO) moet worden toegepast op al je marketingkanalen. Bijvoorbeeld, inzichten verkregen uit A/B-tests of enquêtes gebruiken we om toekomstige campagnes, zoals SEO en social media marketing (SMM), te verbeteren. Een voorbeeld hiervan is een actieve Facebook-advertentie waar we momenteel experimenten uitvoeren, zowel met de advertentie als met de landingspagina. Met behulp van een visuele weergave van de funnel tonen we de prestaties in ons CRO-dashboard. Dit stelt ons in staat om onmiddellijk de resultaten van de landingspagina’s te evalueren, snel aanpassingen door te voeren en optimalisaties te implementeren.

Onze aanpak voor Conversie Optimalisatie.

Onze aanpak voor Conversie Optimalisatie (CRO) omvat verschillende stappen om jouw online resultaten te versterken. Door dit gestructureerde proces te blijven volgen, realiseren we voortdurende groei. Het is de groei op groei die het rendement exponentieel verhoogt.

  1. Strategische Deepdive: Het is essentieel om helderheid te verkrijgen over het uitgangspunt voor CRO en de relevante doelstellingen. Dit vormt de basis voor succes en leidt tot de opstelling van een KPI-matrix.
     
  2. Data Fundament: Een stevig datafundament is cruciaal voor het uitvoeren van goede experimenten en het meten van succes. We controleren en optimaliseren het datafundament voortdurend, zoals het verbeteren van tag management, optimaliseren van Google Analytics 4 en/of implementeren van CRO-tools. We verzamelen waardevolle gegevens uit verschillende bronnen.
     
  3. Starten met analyseren: In deze fase voeren we zowel kwalitatieve als kwantitatieve analyses uit. Onze experts duiken in de data en inzichten en voeren diepgaande analyses uit. Deze analyses bieden solide basisinzichten voor onze experimenten.
     
  4. Hypotheses formuleren: We documenteren onze bevindingen en formuleren slimme hypotheses die mogelijke verbeteringen voor het platform kunnen testen.
     
  5. Testplan opstellen: De hypotheses worden vertaald naar praktische experimenten (optimalisaties). We prioriteren de optimalisaties met behulp van het TRIAS-framework (Time, Relevance, Impact, Availability, Scalability). Vanuit dit model creëren we een gestructureerde en doelgerichte aanpak.
     
  6. Uitvoeren van experimenten: We gaan aan de slag met experimenten, zoals A/B-tests of tijdgebaseerde tests. We evalueren de resultaten van de tests op basis van meerdere datapunten.
     
  7. Evaluatie, concertiseren en optimalisatie: De verkregen resultaten en inzichten stellen ons in staat om succesvolle verbeteringen door te voeren. Nieuwe inzichten uit diverse tests kunnen leiden tot nieuwe hypotheses voor vervolgtests.

Conversie optimalisatie uitbesteden?

Voor een maximale impact en meetbare resultaten is een gestructureerd conversie-optimalisatieproces van essentieel belang. Friday is jouw partner bij het opzetten en onderhouden van het CRO-proces. We gaan verder dan alleen het formuleren van optimalisaties; wij zijn jouw kritische partner met een stevig fundament in data. En als dat fundament ontbreekt, bouwen we het samen met jou op!

Onze experts beschikken over diepgaande kennis van webanalytics, funnels en website-optimalisatie. Samen halen we meer rendement uit jouw platform. Neem contact met ons op om te bespreken hoe wij je kunnen ondersteunen.

Marketing Audit

Onze Marketing Audit is een uitgebreide evaluatie van je huidige marketingstrategie, -campagnes en -kanalen. We duiken in hoe je merk is gepositioneerd, hoe je doelgroep wordt bereikt en welke resultaten je behaalt. Het doel? Samen ontdekken waar je met marketing nog meer impact kan maken en waar je kansen kunt benutten om je merk een koppositie in de markt te geven.

Marketing insights

martin.douw

Martin Douw

Head of Data & Marketing

We helpen je verder