Positionering & propositie

Een sterke merkpositionering en een heldere propositie zijn de bouwstenen om succes te behalen in jouw markt. Positionering gaat over hoe jouw merk zich onderscheidt in de markt en fungeert dan ook als een kompas voor zowel de interne als externe communicatie van een organisatie. De propositie is de belofte die je aan je klanten doet en de unieke waarde die je biedt. Samen zorgen ze ervoor dat je merk opvalt en een blijvende indruk achterlaat.

BarbaraTrienenPhoto_Friday_25april-8869_sfeerfotografie_mei2024

Het DNA van je merk

We beginnen met het ontrafelen van de identiteit van jouw organisatie. We nemen een duik in de historie, verkennen de bedrijfsoriëntatie, kerncompetenties, visie en missie, cultuur en waarden. Zo brengen we de fundamenten van het merk naar boven. Dit vormt de kern van een authentieke en consistente merkpositionering.

Een tweede belangrijk onderdeel van onze aanpak is het uitvoeren van een gedetailleerde doelgroepanalyse. Zo nemen we onder andere demografische gegevens, psychografische kenmerken, attituden, waarden en benaderingen van de doelgroep onder de loep. Door het publiek diepgaand te begrijpen, creëren we een positionering die resoneert met hun wensen en behoeften.

Om een unieke positionering te definiëren maken we ten derde een uitgebreide concurrentieanalyse, waarin we de positioneringen van je belangrijkste concurrenten ontleden. Dit helpt ons om te bepalen waar de schatten en valkuilen in de markt liggen, en hoe jouw merk zich uniek kan positioneren ten opzichte van de concurrentie.

BarbaraTrienenPhoto_024A9237Friday_juli_0055

Een unieke positie claimen

Op basis van de verzamelde informatie formuleren we een heldere positionering voor je bedrijf. Deze positionering is bedoeld om je merk uniek in de markt te zetten en een sterke emotionele connectie met je doelgroep te creëren.

Een krachtige positionering moet worden ondersteund door een sterk merkverhaal, manifest, visie en missie. We helpen je bij het opstellen van deze kerncomponenten, die dienen als fundament voor al je merkcommunicatie. Dit verhaal vertelt niet alleen wie je bent en waar je voor staat, maar ook waarom je merk ertoe doet. Door een positie te claimen werken we samen richting de koppositie binnen jouw branche.

Aan de slag

Bij Friday hebben we de expertise en het strategisch inzicht om je merk op de juiste manier te positioneren en een krachtige propositie te formuleren. Ons team van strategen, campagne managers en designers werkt nauw met jullie samen om ervoor te zorgen dat het merk zich onderscheidt in de markt en een blijvende indruk achterlaat. 

Vanuit onze full-service aanpak hebben we alles in huis om de positionering en propositie door te voeren in een helder UX design en sterke activatie campagnes. Tevens blijven we vanuit ons partnership continu doorontwikkelen en optimaliseren. Alles om het iedere dag een stap beter te doen. Want iedere dag een stap beter, is iedere dag Friday.

BarbaraTrienenPhoto_024A9218Friday_juli_0048

Hart x Hoofd

Bij Friday combineren we creativiteit (hart) & data (hoofd) om je merk naar een hoger niveau te tillen. We hebben alles in huis om ervoor te zorgen dat je merk opvalt en een sterke, blijvende indruk maakt bij je doelgroep. Met een geloof in de kracht van een doordachte positionering en een scherpe propositie werken we samen aan de digitale ambities van jouw merk.

Brand & design insights

christian.schoorlemmer

Christian Schoorlemmer

Head of Brand & Design

We helpen je graag verder