Transformeer vanuit creatieve wendbaarheid

Brand & design
christian.schoorlemmer

Christian Schoorlemmer

19 / 11 / 2024
6 minuten leestijd
BarbaraTrienenPhoto_Friday_25april-8691_sfeerfotografie_mei2024

Digitalisering is essentieel om concurrerend te blijven in jouw branche. Technologische ontwikkelingen volgen zich in rap tempo op. Met recente versnelling in de ontwikkeling van technieken zoals Artificial Intelligence is het belangrijk klaargestoomd te zijn om mee te kunnen bewegen wanneer deze technieken nog meer mainstream worden. In dat speelveld is design een vreemde eend in de bijt.

Er zijn inmiddels legio tools die pretenderen de vervanger voor creatief denkvermogen te zijn. Maar het belangrijkste aspect van creatief denken wordt hiermee heel efficiënt overgeslagen. Daarmee gaan we voorbij aan wat de core van design is. Daarin is de bestemming niet het doel, maar is juist het proces om naar dat doel te komen de plek waarin de meeste en belangrijkste inzichten ontstaan. Kijk, dat is interessant. 

"Maar het belangrijkste aspect van creatief denken wordt heel efficiënt overgeslagen. Daarmee gaan we voorbij aan wat de core van design is."

Creatieve wendbaarheid

In de nasleep van de pandemie is de ontwikkeling in een stroomversnelling geraakt. Uit onderzoek van Smart Consultants blijkt dat inmiddels ruim 72% van de onderzochte MKB bedrijven gebruikmaakt van digitale middelen om efficiënter, productiever en klantgerichter te werken. Daarnaast wordt data een steeds belangrijker onderdeel in de dagelijkse besluitvorming.

Een belangrijk onderdeel van digitale transformatie is de beschikbaarheid van draagvlak. Zowel voor interne stakeholders als voor klanten is het belangrijk dat nieuwe technologie omarmt wordt. Daar is een belangrijke rol weggelegd voor creatief denkvermogen. Omdat de technische oplossingen steeds meer decentraal of headless functioneren, is een doordacht design een belangrijke verbindende factor. Voor onderscheidend vermogen en een optimale gebruikerservaring.

BarbaraTrienenPhoto_Friday_25april-9033_sfeerfotografie_mei2024

Voorbeelden dat gebruikerservaring hand in hand gaat met esthetisch en functioneel design zien we overal. Goed design heeft als unieke eigenschap dat het meerdere zintuigen tegelijk kan prikkelen. Heb je weleens goed stilgestaan bij de unboxing van je nieuwe iPhone? Je voelt de naadloos ontworpen verpakking (die net wat langzamer opengaat dan je misschien gedacht had, goed voor je engagement!) en ziet in die verpakking een glinsterend object, vakkundig ingepakt. De geur van de verpakking krult langzaam je neusgaten in als je vakkundig je iPhone uitpakt en eigen maakt. Of misschien ken je de Braun CE 500 nog. Extreem esthetisch en functioneel, in combinatie van perfecte materialen en een goed doordachte gebruikerservaring. De voorbeelden zijn legio. Ze roepen allemaal een gevoel bij je op. 

Dat gevoel is precies waar we naar zoeken bij alle digitale ontwerpen die we maken. Het zorgt voor een belangrijke (emotionele) betrokkenheid, waarmee uiteindelijk het gevoel dat iemand ervaart kunnen beïnvloeden. Dat geeft ons een unieke mogelijkheid dat met het steeds meer mainstream worden van geavanceerde techniek om onderscheidend te zijn. 

"Dat gevoel is precies waar we naar zoeken bij alle digitale ontwerpen die we maken; dat maakt het onderscheidend."

Friday x Preston Palace

Eén goed voorbeeld van de combinatie tussen creativiteit en technologie zie je terug in ons werk voor Preston Palace. Met een complex technisch landschap met verschillende systemen. Van een intelligente reserveringsmanager tot huishoudelijke dienst apps. Van gasten app tot inspirerende website. Allemaal bedacht met de 8+ gastervaring als primaire doel. Ik durf te stellen dat we er zonder oogstrelend design niet zo goed in geslaagd zouden zijn om van de digitale transformatie van Preston Palace zo’n daverend succes te maken. 

Nu we zien dat technologische oplossingen steeds sneller opkomen, wordt de urgentie voor goed design des te groter. Wees daarin creatief en verrassend, maar ook consistent. Een mooie uitdaging, die we graag samen met je vormgeven.

Wij denken graag met je mee


Twijfel je hoe je dit aan moet pakken? Of ben je benieuwd naar onze creatieve invalshoeken op jouw uitdaging? We kunnen bouwen op jarenlange ervaring en een flinke portie domeinkennis. Samen met jouw kennis van je branche vormt dat een ijzersterke combinatie. 

We denken graag samen met je na hoe we vanuit design, gebruikerservaring en een solide onderbouwing je creatieve wendbare vermogen inzetten voor optimaal rendement.

BarbaraTrienenPhoto_024A9218Friday_juli_0048

Van identiteit tot activatie

We helpen je merk te positioneren op een manier die onderscheidend en aantrekkelijk is voor je doelgroep. Samen ontwikkelen we een duidelijke en krachtige merkpropositie die de basis vormt voor al je communicatie.

We creëren een sterke visuele en verbale identiteit die je merkwaarden perfect weerspiegelt. Van logo-ontwerp tot kleurenschema's en van typografie tot tone-of-voice, we zorgen ervoor dat je merk consistent en herkenbaar is op alle touchpoints.

We ontwerpen gebruiksvriendelijke en visueel aantrekkelijke interfaces die een naadloze en intuïtieve ervaring bieden. Onze ontwerpen zijn niet alleen mooi, maar ook functioneel en afgestemd op de behoeften van je gebruikers.

We ontwikkelen en lanceren creatieve campagnes die je merk tot leven brengen en je doelgroep activeren. Door gebruik te maken van een multichannel benadering zorgen we ervoor dat je boodschap breed wordt verspreid en impact maakt.

christian.schoorlemmer

Christian Schoorlemmer

Head of Brand & Design

Verder praten?