Is jouw bedrijf klaar voor AI? Start met data integratie!

Data intelligence
frank.kleinkoerkamp

Frank Klein Koerkamp

14 / 04 / 2023
6 minuten leestijd
BarbaraTrienenPhoto_024A9508Friday_juli_0125

Er is geen ontkomen aan de massale publiciteit die Artificial Intelligence via OpenAI, toonaangevend speler binnen deze technologie, heeft weten te ontketenen. Slimme oplossingen als ChatGPT bieden een scala aan nieuwe onontdekte mogelijkheden om als organisatie je bedrijfsvoering te veranderen en verrijken. Het laaghangende fruit van de technologische mogelijkheden is legio, zeker in combinatie met een data integratieplatform als Alumio, waarmee je jouw data gaat integreren en je dus echt het verschil gaat maken. Graag nemen we je in dit artikel mee in een aantal praktisch toepasbare mogelijkheden.

De kracht van OpenAI & ChatGPT

OpenAI, een onderneming die onderzoek doet naar en producten ontwikkelt op het gebied van kunstmatige intelligentie (AI) heeft zich de afgelopen jaren toegelegd op het ontwikkelen van veilige en effectieve AI-systemen die direct impactvol kunnen worden ingezet binnen de samenleving en dus ook organisaties. Het veelgeprezen ChatGPT is dermate intelligent dat het mogelijk is om mensachtige gesprekken te voeren, vragen te kunnen beantwoorden maar ook daadwerkelijk gegevensbronnen aan elkaar kan koppelen om te komen tot meer overkoepelende inzichten en antwoorden. Dit biedt enorm veel kansen!

Snelle toepassingen voor Business-to-Business bedrijven

Artificial Intelligence wordt achter de schermen al veel langer gebruikt, maar wat kan jouw organisatie hiermee? Hieronder een klein inkijkje in de mogelijkheden.

Klantenservice

Het inzetten van ChatGPT binnen het domein van je klantenservice helpt om efficiënt klantvragen te beantwoorden. Dit kun je al bereiken door ChatGPT toegang te geven tot je FAQ database of kennisbank. Voorbeelden van klantvragen die door ChatGPT zouden kunnen worden beantwoord zijn:

  • Waar is mijn bestelling?
  • Hoe retourneer ik mijn bestelling?
  • Kan ik annuleren?
  • Hoe krijg ik mijn geld terug?
  • Kan ik gebeld worden door een medewerker?
  • Wat is een alternatief product?
Klachtmanagement

Klacht management

Je kunt eenvoudig ChatGPT inzetten om klachten van klanten te verwerken door automatisch te reageren op klachten. Dit doe je door eerdere klachten en antwoorden te ontsluiten naar ChatGPT. Na het afvangen van de eerstelijns klachten kan altijd daarna nog de mogelijkheid worden geboden om persoonlijk contact te hebben met een medewerker voor de uitzonderingsgevallen.

Klant feedback

De feedback die klanten geven op jouw dienstverlening of product is cruciale management informatie. ChatGPT kan je helpen om feedback te verzamelen en te analyseren doordat er toegang wordt gegeven tot de feedback gegevens en hier respons voor klaar te zetten. Eerdere responses en feedback moet simpelweg gedeeld worden met ChatGPT om de intelligentie te voeden.

Content creatie

Het genereren van content is een kernkwaliteit van ChatGPT, uniek en passend bij de uitvraag en specificaties die zijn ingegeven. Artikelen en content voor landingspages worden in basis zo neergezet, het is alleen nog zaak er vervolgens je eigen stijl en draai aan te geven. Een stap verder is al het opzetten van antwoorden voor inkomende e-mails - super efficiënt voor herhalende verzoeken die nu per e-mail telkens opnieuw beantwoord moeten worden. Het genereren van specifieke productbeschrijvingen is een extreem grote kans om dit proces effectiever vorm te geven. En hoeft niet ingewikkeld te zijn om toe te passen!

BarbaraTrienenPhoto_Friday_25april-8800_sfeerfotografie_mei2024
Social media adverteren

Lead generatie

Het identificeren en kwalificeren van potentiële klanten kan gedaan worden met behulp van ChatGPT. Online surfgedrag en interesses worden gebundeld om te komen tot een kwalificatie waarmee het eenvoudiger wordt de juiste prospects te interesseren en overtuigen om klant te worden.

Personalisatie

Het personaliseren van het aanbod of specifieke aanbevolen producten kan met ChatGPT eenvoudig worden gedaan door toegang te geven tot orderhistorie en online surfgedrag op jouw platform. 

Orderverwerking

Het inzetten van ChatGPT bij de geautomatiseerde bevestiging van online orders, verwerking en beantwoording naar jouw klant zorgt voor een hoge efficiëntie van dit meer transactionele proces. Het zorgt er bovendien voor dat je verkoopteam echt bezig kan met het leveren van klantwaarde!

Integratie met databronnen via Alumio

Als op zichzelf staande technologie kan ChatGPT kortom al zeer veel voor je betekenen. Wil je echter echt een sprong voorwaarts maken dan is relevantie van groot belang. Het integreren van AI binnen je bestaande systemen en processen is dan benodigd, net als het ontsluiten van je databronnen. De inzet van een data integratie platform als Alumio kan dit vereenvoudigen. Alumio zorgt ervoor dat ChatGPT toegang krijgt tot de benodigde data om intelligente beslissingen te nemen en een gepersonaliseerde ervaring te tonen op jouw digitaal platform. De schaalbaarheid van Alumio maakt een kleinschalige instap mogelijk, met de optie om mee te groeien in de toekomst. Start dus met je data integratie om klaar te zijn voor de toekomst!

frank.kleinkoerkamp

Frank Klein Koerkamp

CTO

Verder praten?