Het third-party cookie tijdperk is nog niet voorbij

Data intelligence
martin.douw

Martin Douw

02 / 08 / 2024
5 minuten leestijd
BarbaraTrienenPhoto_024A9669Friday_juli_0159

Het uitfaseren van third-party cookies

Al tijden wordt er over gesproken: het uitfaseren van third-party cookies binnen browsers. Daar waar Safari en Firefox hier al jaren geleden mee zijn gestopt, stelde Google dit voor zijn Chrome keer op keer uit. Hoewel begin dit jaar nog werd aangekondigd dat dit wederom werd verschoven van het derde kwartaal van 2024 naar begin 2025, kwam afgelopen week het nieuws dat dit helemaal niet meer gaat gebeuren. In ieder geval niet op korte termijn. Ze lichten hun keuze toe in een blogpost. In plaats van automatisch alle cookies uit te schakelen binnen Chrome, laat Google de keuze nu over aan zijn gebruikers. Echter is niet bekend wanneer deze mogelijkheid er zou moeten komen.

“In plaats van automatisch alle cookies uit te schakelen binnen Chrome, laat Google de keuze nu over aan zijn gebruikers”.

Wat zijn (third-party) cookies?

Een cookie is een stukje code dat op je computer wordt geplaatst door de website die je bezoekt. Hiermee wordt er informatie verzameld over jouw gedrag op de website. Dit kan nuttig zijn, omdat hiermee je gebruikservaring kan worden verbeterd. Zo hoef je bijvoorbeeld niet elke keer opnieuw in te loggen als je die specifieke website opnieuw bezoekt. Dit zijn de zogenaamde first-party cookies: de cookies worden geplaatst op de eigen website. Daarnaast bestaan er ook third-party cookies, oftewel cookies die afkomstig zijn van andere websites. Denk hierbij bijvoorbeeld aan Google en Facebook. De informatie die zij verzamelen wordt vaak gebruikt om relevante advertenties op basis van je interesses te tonen. Dit is de reden waarom je dat leuke jurkje of die paar nieuwe schoenen waar je naar hebt gezocht ineens op verschillende sites terugziet.

De Privacy Sandbox

De afgelopen jaren werkte Google al samen aan de Privacy Sandbox met verschillende partijen, van toezichthouders tot adverteerders, met het doel om een privacyvriendelijk alternatief voor third-party cookies te vinden. De Privacy Sandbox moet een win-win situatie zijn: het beschermt de online privacy van gebruikers en geeft bedrijven tegelijkertijd de mogelijkheid om digitaal te excelleren. Zoals Google het zelf aangeeft “vermindert het cross-site en cross-app tracking terwijl het helpt om online content en services gratis te houden”.

Conclusie: Hoe nu verder?

Zoals benoemd ziet Google dus af van de uitfasering van third-party cookies en gaat het in plaats daarvan de keuzevrijheid van gebruikers vergroten. Hoe ze dit exact gaan doen is nog onduidelijk. Ze blijven in ieder geval in gesprek met zowel toezichthouders als de industrie tijdens de verdere ontwikkeling.

Ondertussen is ook de Privacy Sandbox nog altijd in ontwikkeling, al lieten de eerste testen al wel veelbelovende resultaten zien. Ook verwacht Google dat de resultaten verder zullen verbeteren in de toekomst, mede dankzij extra privacy controles zoals IP-bescherming in de incognitomodus van Chrome.

Een ding is in ieder geval zeker: de toekomst omtrent de meetbaarheid van je website gaat veranderen. Wil je kwalitatief data blijven verzamelen zodat je de juiste beslissingen kunt blijven nemen? Denk dan na over het formuleren van een data strategie waarbij je je richt op het verzamelen van first-party data, zoals de inzet van server side tagging. Op die manier verzamel je meer informatie dat betrouwbaarder is en ben je minder afhankelijk van third-party cookies. Uiteraard kun je ook andere alternatieven inzetten, zoals contextual targeting bij het adverteren.

martin.douw

Martin Douw

Head of Data & Marketing

Begin vandaag!