Google Consent Mode V2 vanaf maart 2024 verplicht
Martin Douw
Met de toenemende wet- en regelgeving rondom privacy van consumenten wordt het steeds relevanter om Google Consent Mode te gaan gebruiken. In deze blog vertellen we je meer over Google Consent Mode, de voordelen die het biedt en de veranderingen in Google Consent Mode V2 vergeleken met de traditionele Consent Mode.
Wat is Google Consent Mode?
Google Consent Mode stelt je als bedrijf in staat om de toestemmingsvoorkeur van websitebezoekers met betrekking tot gegevensverwerking automatisch te beheren. Dit is ontstaan als reactie op de toenemende wet- en regelgeving zoals de AVG/GDPR, die vereist dat bedrijven expliciete toestemming vragen voor de plaatsing van cookies.
De voorkeuren die gebruikers aangeven in de cookiebanner worden automatisch doorgestuurd naar Google, om zo de privacy van de gebruiker te borgen.
" De voorkeuren die gebruikers aangeven in de cookiebanner worden automatisch doorgestuurd naar Google, om zo de privacy van de gebruiker te borgen. "
Het automatisch beheren van (marketing) consent
Consent Mode werkt door consent signalen van een website naar Google te sturen, gebaseerd op de toestemming van de gebruiker. De signalen kunnen door de gebruiker worden ingesteld in de cookiemelding. Deze signalen beïnvloeden vervolgens hoe Google-tools zoals Google Ads en Google Analytics data verzamelen, verwerken en opslaan. Consent Mode zorgt ervoor dat deze tools in lijn zijn met de toestemming gegeven door de gebruiker.
De traditionele versie van Consent Mode bestaat uit 2 signalen: ‘analytics_storage’ en ‘ad_storage’:
- Analytics_storage beheert de toestemming voor statistische cookies, zoals Google Analytics, die helpen bij het verzamelen van gebruikersstatistieken zonder persoonlijk identificeerbare informatie.
- Ad_storage regelt de toestemming voor marketing- en advertentiecookies, die gebruikt worden voor gepersonaliseerde advertenties en marketingcampagnes.
De Voordelen van Google Consent Mode
Het gebruik van Consent Mode helpt jou als bedrijf te voldoen aan privacywetgeving en verbetert de gebruikerservaring door de privacy-voorkeuren van gebruikers te respecteren.
Daarnaast helpt het bij het behouden van marketingdata die kan worden gebruikt voor de aansturing van online kanalen.
Google Consent Mode vanaf maart 2024 verplicht
Vanaf maart 2024 wordt het gebruik van Google Consent Mode verplicht voor bedrijven die Google Ads en andere Google-tools gebruiken. Het is dus belangrijk om Google Consent Mode te implementeren om advertentiecampagnes via Google te kunnen laten draaien.