Data Warehousing & Business Intelligence Summit

Data intelligence
max.stuiver

Max Stuiver

14 / 04 / 2025
5 minuten

Op woensdag 2 april bezochten Max en Mylan vanuit Friday het Data Warehousing & Business Intelligence Summit.
Een dag vol inspiratie, inzichten en goede gesprekken over data, governance en alles wat daarbij komt kijken. De sessies hielpen ons niet alleen om onze kennis te verdiepen, maar gaven ook bevestiging: we zitten bij Friday op de juiste koers met hoe we onze data stack hebben ingericht.

Eén waarheid in data

Wat ons vooral opviel? Hoe vaak de vraag naar context centraal stond. Data op zichzelf heeft namelijk weinig waarde. Het krijgt pas waarde door de mensen die het begrijpen, beheren en gebruiken. Als je de context van een probleem goed snapt, kun je complexiteit versimpelen en duidelijkheid creëren. Zowel voor de klant als het ontwikkelende team.

IMG_4706 (1)

Data is een middel, geen doel

In meerdere sessies werd benadrukt dat data vaak wordt gepresenteerd als een doel op zich. Er heerst het idee dat je “iets met data moet doen” binnen je organisatie, zonder altijd stil te staan bij het waarom of hoe. Maar dat is een misvatting. 
Data is een middel. Het helpt je om doelen te bereiken, beslissingen te onderbouwen en klanten beter te bedienen. Het is essentieel om eerst te onderzoeken wat je als klant nodig hebt, en vervolgens te bepalen hoe data binnen het platform kan bijdragen aan het behalen van die doelen. Data moet richting geven, mits die goed is ingericht, goed wordt begrepen en past binnen de context van de organisatie en haar gebruikers.

Kwaliteit zit in de details

Datakwaliteit is misschien wel het meest onderbelichte, maar tegelijkertijd een cruciaal onderdeel van iedere data stack. Tijdens de sessie over testen in BI-omgevingen werd benadrukt hoe belangrijk het is om al vroeg in je pipeline te toetsen op datakwaliteit, nog voordat de data in een dashboard belandt.
Compleetheid, accuraatheid, consistentie zijn allemaal factoren die bepalen of je data bruikbaar is. 

Er werden zes dimensies van datakwaliteit besproken die helpen om hier grip op te krijgen. Denk aan vragen als: worden er überhaupt sessies geregistreerd na het versturen van een nieuwsbrief? Of: bereiken we wel het gewenste aantal events?
Friday proberen we, aan de hand van deze zes dimensies, onze data zo goed mogelijk te verbeteren en te innoveren, zodat we onze klanten het beste pakket kunnen aanbieden.

"Data is een middel. Het helpt je om doelen te bereiken, beslissingen te onderbouwen en klanten beter te bedienen."

Data governance: een gedeelde verantwoordelijkheid

Tot slot de data governance; de basis van een goede contentstrategie.Tijdens de summit werd duidelijk dat governance niet uitsluitend een verantwoordelijkheid van IT is; het gaat iedereen aan. Iedereen binnen een organisatie heeft ermee te maken.

Bij Friday zorgen we ervoor dat de kwaliteit en veiligheid van onze data kunnen waarborgen. We spelen hierbij een adviserende rol voor onze klanten: we helpen ze risico’s in kaart te brengen en geven inzichten die hen verder helpen. Uiteindelijk willen we samenwerken aan een datastructuur die hen ondersteunt bij hun dagelijkse vraagstukken en helpt om slimme beslissingen te nemen.

martin.douw

Martin Douw

Head of Data & Marketing

Meteen aan de slag?