Innoveren met e-commerce in automotive
Meer dan 40 vestigingen en een breed pakket aan automotive oplossingen, is Wensink er voor iedereen die zorgeloos onderweg wil zijn. Particulieren en zakelijke rijders kunnen bij Wensink terecht voor nieuwe en gebruikte personenauto’s en trucks, evenals voor reparaties en verzekeringen.
Kevin Geerdink
Customer Success Manager
Sjoerd de Waard
Lead Development
Arjan Leeuwinga
Lead Content & Design
Marco Ranter
Senior Developer
Robin Nijenhuis
UX Developer
Vraagstuk
Wensink streeft naar een perfecte mix van online en offline kanalen, waarbij alle processen naadloos op elkaar aansluiten. Daarvoor hebben ze ons ingeschakeld.
Oplossing
Als digitale partner van Wensink werken we samen aan een optimale klantreis door relevante content op alle belangrijke touchpoints te tonen.
Resultaat
Met het innovatieve platform kan Wensink effectief inspelen op de wensen en behoeften van de klant. Door voortdurend nieuwe ontwikkelingen te volgen, blijven we uitbreiden en verbeteren.
“ Het fijne aan onze samenwerking is dat we nooit gaan voor copy-paste. ”
Maico Barneveld - Teamleider E-commerce
Een veranderende wereld
Dat de automotive wereld is veranderd, mag een understatement genoemd worden. Maico Barneveld is teamleider e-commerce bij Wensink. Hij kocht zijn eerste auto in de jaren 90 door naar advertenties in huis-aan-huiskrantjes te kijken en alle showrooms af te lopen. Die fysieke zoektocht van toen vindt tegenwoordig vrijwel volledig online plaats. Zoals Maico het beschrijft: “De website van de dealer is de deur van de winkel. Op het moment dat ze daadwerkelijk bij ons de fysieke showroom binnenlopen, is het koopbesluit al zo goed als genomen. Ze komen daar om hun gevoel te bevestigen en een proefrit te maken. Daarna volgt vrijwel altijd een aankoop.”
Toch blijft het volgens hem de fysieke showroom een essentieel onderdeel in het koopproces. De website is wat hem betreft een verlengstuk van hun dienstverlening, met als taak de fysieke showroom te ondersteunen en het werk van de verkoper te vergemakkelijken. Het één versterkt het ander: de website kan niet zonder de verkoper en de verkoper kan niet zonder de website.
Je hebt die mix van online en offline kanalen nodig, waarbij de processen naadloos op elkaar aansluiten. En daar zijn wij voor ingeschakeld.
Uitdagen en inspireren
Samen met Wensink denken we na over de toekomst van automotive en over de stappen die we moeten zetten om te bereiken wat we voor ogen hebben. De actieve houding van Friday spreekt Maico aan: “Ik heb in het verleden met genoeg bureaus samengewerkt waarbij dat toekomstperspectief helemaal uit mijn eigen koker moest komen. Ook leuk, maar weinig inspirerend. Ik hoef maar een half woord te zeggen en Kevin en zijn team gaan ermee aan de slag.”
Elkaar uitdagen, altijd kritisch zijn en doorvragen: dat is wat wij verstaan onder digital partnership. Dat we ook voor andere automotive partijen werken, ziet Maico vooral als kans: “De ervaring van Friday heeft voor ons toegevoegde waarde. Het fijne aan onze samenwerking is dat we nooit gaan voor copy-paste; wij kiezen altijd voor een iets andere insteek. Want het feit dat een andere partij die bepaalde feature heeft, wil niet direct zeggen dat ze de best practice hebben gevonden. Er is altijd ruimte om het anders te doen.”
" Een derde van de gebruikers maakt actief gebruik van deze slimme zoekfunctie. ”
Kevin Geerdink - Customer Success Manager
De toekomst van mobiliteit
Volgens Maico moet de klant in de toekomst plaats- en tijdonafhankelijk een beslissing kunnen nemen op het gebied van mobiliteit. Daarom hebben we een volledige integratie ontwikkeld met de Mijn-omgeving, waarmee gebruikers eenvoudig kunnen inloggen. Klanten kunnen hier snel hun voertuiggegevens ophalen, waarbij formulieren automatisch worden ingevuld en alle beschikbare gegevens binnen het CRM-systeem direct toegankelijk zijn. Alles is binnen handbereik, altijd en overal waar het hen uitkomt.
Daarnaast hebben we Tweakwise geïntegreerd, een geavanceerde SaaS-oplossing voor zoekoptimalisatie. Zodra klanten beginnen te typen, biedt de zoekbalk automatisch suggesties, waardoor ze sneller en gemakkelijker vinden wat ze zoeken. Inmiddels maakt al een derde van de gebruikers actief gebruik van deze slimme zoekfunctie. Door voortdurend nieuwe ontwikkelingen te volgen, blijven we uitbreiden en verbeteren.
“Het aantal leads is procentueel met dubbele cijfers gestegen.”
Maico Barneveld - Teamleider E-commerce
Samen vooruit
Als digitale partner van Wensink werken we samen aan een optimale klantreis door relevante content op alle belangrijke touchpoints te tonen. De nieuwe productdetailpagina is een mooi voorbeeld. We hebben de detailpagina van elke auto dynamisch gemaakt. De koopflow, het deel waar je je wensen kunt selecteren, is altijd in beeld terwijl je de auto bekijkt.
Maico vertelt enthousiast over de resultaten: “Sinds de nieuwe pagina online is zie ik dat er meer interactie is; het aantal leads is procentueel met dubbele cijfers gestegen. Sterker nog, de vraag naar inruilauto’s is zo gegroeid dat we vanuit de markt de vraag krijgen wat we aan het doen zijn. Het is voor mij het bewijs dat we op de goede weg zijn als het gaat om e-commerce in automotive.”
Daarbij is het belangrijk om ook intern voldoende draagvlak te creëren, vertelt Maico: “Als ik kan laten zien dat we dankzij onze activiteiten meer relevante leads krijgen en het verkoopproces voor klant én verkoper eenvoudiger maken, dan is eventuele weerstand snel verdwenen. Je moet mensen meenemen in dat proces. Wij zijn samen Wensink, we hebben allemaal hetzelfde doel.”