Npi_sfeerfoto_magazijn_16_2022

Een nieuwe webshop met digital-first identity

Klant

NPI

Partner sinds

2021

Live bekijken

www.npibv.eu/

NPI

NPI is al meer dan 40 jaar gespecialiseerd in kunststof bouwmaterialen. Het bedrijf uit Nieuwegein is onderdeel van de Schoonderwolf Groep, die bestaat uit 17 bedrijven die actief zijn in de bouw-, kunststof- en metaalindustrie. NPI levert aan aannemers en particulieren, waarbij de webshop het belangrijkste verkoopkanaal is. 

Brand & design Development Strategy
arne.scholman
roy.steunebrink
jeffrey.keimpena
joost.aasman
marco.tendonkelaar

Arne Scholman

Customer Success Manager

Roy Steunebrink

Head of Development & Implementation

Jeffrey Keimpena

Senior Back-end Developer

Joost Aasman

UX Developer

Marco ten Donkelaar

Digital Designer

Vraagstuk

NPI benaderde ons met een ambitieuze groeidoelstelling, waarbij ze zowel een toename in nieuwe klanten als een groei bij bestaande klanten willen realiseren.

 

Oplossing

We hebben een nieuwe webshop met een vernieuwde digitale identiteit ontwikkeld om klanttevredenheid te verhogen, conversie te verbeteren en interne werkzaamheden efficiënter te maken.

 

Resultaat

Met dit platform heeft NPI de groeidoelstelling behaald. We blijven het platform doorontwikkelen om de groei voor te zetten.

“ We willen het gevoel van geloofwaardigheid en betrouwbaarheid verbeteren. ”

Erik Heuven - Online Marketeer

NPI-20-MacBook Pro Mockups

Een nieuwe webshop

NPI heeft een ambitieuze groeidoelstelling, waarbij zij de groei voor een deel bij nieuwe klanten, maar ook voor een deel bij bestaande klanten verwachten te realiseren. Om dat doel te behalen hebben we samen met NPI begin 2023 een nieuwe webshop gelanceerd.

Voor de nieuwe webshop hadden zij een aantal doelstellingen geformuleerd, waarvan klanttevredenheid de eerste was. Ze wilden het gevoel van geloofwaardigheid en betrouwbaarheid verbeteren. Verder was laadtijd een belangrijk speerpunt en willen ze werken met klantspecifieke prijzen. De tweede doelstelling was om informatie meer en beter toegankelijk te maken, door de webshop te koppelen met de productinformatie in het PIM-systeem. De andere twee doelstellingen volgen uit de eerste twee: conversie verbeteren en het werk intern efficiënter maken.

“ Toen ik het eerste ontwerp zag, dacht ik direct: dit is het! ”

Erik Heuven - Online Marketeer

NPI-B-screenshots-desktopscreens-schuin

Nieuwe digital identity

De opdracht van NPI ging verder dan het realiseren van een webshop. Ook de uitstraling was toe aan een upgrade. Erik vertelt: “Het design was een belangrijk onderdeel van de opdracht. De voorbeelden van eerder gerealiseerde projecten hebben zeker meegewogen bij de selectie van Friday als onze digitale partner.”

Vaak krijgen we een brandbook mee, een stijlgids met richtlijnen voor de huisstijl. In dit geval kregen we eigenlijk volledig de vrije hand: alleen de basiskleuren lagen vast. NPI wilde eerst een nieuwe huisstijl voor de webshop, om die pas daarna door te vertalen naar offline middelen. Het geeft aan hoe belangrijk de webshop is binnen de merkbeleving van NPI: het is de plek waar de meeste en belangrijkste interactie met de klanten plaatsvindt. Voor ons is die ‘digital first’ aanpak heel prettig, we konden kleuren en vormen kiezen waarvan we weten dat ze werken in een online omgeving.

NPI-D-visual-mockup-mobile-01@2x
NPI-D-visual-mockup-mobile-02@2x

Flexibele inzetbare contentblokken

Een ander concept dat NPI aansprak, was ons 'Lego thinking'-principe: geen vaste paginastromen, maar flexibele contentblokken. Erik was meteen enthousiast: “Toen ik dat zag, dacht ik direct: dit is het! Alle benodigde contentblokken waren al visueel uitgewerkt. De presentatie was uitgebreid, met wel 40 slides vol contentblokken en nog eens 10 slides met voorbeelden van volledige pagina's samengesteld uit die blokken. Aan dat eerste design is uiteindelijk nog maar heel weinig gesleuteld, dat was gelijk goed.”

“ We werkten heel transparant en weten elkaar te vinden; de lijntjes zijn kort. ”

Erik Heuven - Online Marketeer

Soft launch

Op basis van het design gingen we aan de slag met het ontwikkelen van de nieuwe webshop. Bestaande systemen werden gekoppeld aan het nieuwe platform, dat nu naadloos gegevens combineert en actualiseert vanuit het PIM-systeem (dat alle productinformatie bevat), het ERP-systeem en Salesforce voor marketing automation. 

Voordat het nieuwe platform gepresenteerd werd, vond eerst een zogeheten ‘soft launch’ plaats. Een geselecteerde groep klanten kreeg toegang tot de nieuwe shop om deze te testen en feedback te geven. Dit vereist wel een behoorlijke tijdsinvestering: je selecteert een groep klanten, informeert hen actief en staat hen gedurende enkele weken te woord bij vragen. Maar de feedback die je krijgt is van onschatbare waarde. Erik bevestigt dit: “Dankzij de reacties vanuit de testgroep hebben we een aantal verbeteringen door kunnen voeren. Punten die we anders na de lancering nog hadden moeten oplossen.”

En door!

Bij de daadwerkelijke lancering stond alles klaar en was het, bij wijze van spreken, met een druk op de knop geregeld. De samenwerking verliep heel soepel. Er was ruimte en vertrouwen om duidelijk uit te spreken wat we van elkaar verwachtten. We werkten heel transparant en weten elkaar te vinden; de lijntjes zijn kort. Daardoor hebben we de ambitieuze groeidoelstelling daadwerkelijk weten te behalen.

En nu stilzitten? Zeker niet. Elke maand hebben we een sprint van 2 weken waarin we nieuwe dingen ontwikkelen: “We wisten dat de klanttevredenheid hoog was, maar de reviews die we krijgen zijn nog beter dan we hadden gedacht. Daar doen we het voor.” 

arne.scholman

Arne Scholman

Customer Success Manager

We vertellen je graag alles over wat we doen