marketing updates

Belangrijkste takeaways van Google Marketing Live 2024

Google Marketing Live 2024

Op 21 en 22 mei was het zover: de 11e editie van Google Marketing Live. Dit is hét jaarlijkse marketingevenement van Google waar de meest recente ontwikkelingen op het gebied van marketing onthuld worden. En daar willen wij als digital agency natuurlijk alles over weten. In deze blog delen we de belangrijkste updates met je.

De belangrijkste takeaways

Google zet sterk in op AI-innovaties en advertentiemogelijkheden. Dat maakt de weg vrij naar meer gepersonaliseerde en effectieve marketingstrategieën. We hebben de belangrijkste takeaways voor je op een rij gezet:

  1. Binnen Google Shopping krijgen we de mogelijkheid om 3D-afbeeldingen te vertonen binnen de shopping advertenties.
  2. Data van Performance Max wordt steeds inzichtelijker de komende maanden met asset-level rapportages. Hierin is het mogelijk om belangrijke conversie metrics per asset inzichtelijk te maken.
  3. Performance Max gebruikers hebben binnenkort de mogelijkheid om YouTube plaatsingen inzichtelijk te krijgen en uitsluitingen toe te passen.
  4. YouTube ziet verschillende verbeteringen in de advertentie-ervaring, waaronder stickers op shorts en integratie met Shopify en YouTube shopping.
  5. Demand Gen doelgroeplijsten worden mogelijk vanaf 100 gebruikers in plaats van 1000. Hierdoor wordt het makkelijker om doelgroepen te creëren.
  6. Campagnetype Demand Gen gaat ook uitgerold worden op DV360 en SA360.
  7. Binnen YouTube kan je straks geanimeerde afbeeldingen inzetten op basis van je huidige afbeeldingen.
  8. In de komende maanden worden Shopping-ads vertoond boven de visuele zoekresultaten, wanneer gebruikers Google Lens of Circe to Search gebruiken.
  9. Volgens een studie van Google genereren de ‘Power Pair’ Performance Max en brede zoekwoorden 27% meer conversies tegenover dezelfde CPA of ROAS.
  10. Google Ads Data Manager is nu beschikbaar voor iedereen. Dit maakt het mogelijk om producten te koppelen met Google Ads en brengt daarbij een einde aan het  constant handmatig opschonen, organiseren en uploaden.

 

Een gegenereerde 3D weergave van schoenen in Google Shopping Ads, door enkel gebruik te maken van een aantal foto’s.

Performance Max

Buiten de opkomst van 3D-advertenties zijn er meer ontwikkelingen geweest rondom Performance Max. Zo is het binnen een aantal advertentieaccounts al mogelijk om te testen met AI gegenereerd beeld en tekstmateriaal. De komende maanden wordt deze tool steeds beter afgesteld op basis van prestatiegegevens en uitgerold binnen meerdere Google-advertentieaccounts.

Later dit jaar kun je Google AI voorzien van merkvoorschriften, inclusief je merkkleuren en lettertype. Op die manier krijg je de mogelijkheid om merkgerichte advertenties aan klanten te tonen in verschillende formaten en kanalen. Daarnaast krijg je de optie om voorbeeldafbeeldingen te uploaden als referentiepunt voor AI. Zo genereer je nieuwe afbeeldingen die overeenkomen met jouw visuele identiteit.

Binnenkort krijg je de kans om afbeeldingen te bewerken uit je Google Merchant Center-feed, in Performance Max, maar ook in andere campagnetypes. Dit betekent dat je objecten kan toevoegen of verwijderen, achtergronden kan uitbreiden en het formaat kan aanpassen naar elke grootte. En als dat niet genoeg is, dan hebben we goed nieuws. Ook binnen de aanbevelingen van Performance Max verschijnen de AI-gegenereerde afbeeldingen.

Daarnaast wil Google de ‘virtual try-on’ future uitbrengen. Dat betekent dat je bij verschillende modellen kan zien hoe bepaalde kleding of make-up eruit ziet. Een interessante ontwikkeling voor e-commerce bedrijven.

High-performing advertenties met Google AI

YouTube

YouTube is een perfecte plek om efficiënt bereik te genereren, maar ook om een band op te bouwen met de kijker. Ook over dit platform heeft Google nieuwe innovaties aangekondigd. Zo komen in Shorts meer mogelijkheden tot interactie, waaronder de mogelijkheid om binnen advertenties te swipen naar een landingspagina binnen YouTube.

Daarnaast speelt Google in op de Shopping video’s. Vorig jaar keken de gebruikers van YouTube namelijk meer dan 30 miljard uur naar deze video’s. Creators kunnen producten taggen in hun video via een affiliate programma. In de komende maanden beginnen Shopping Ads ook met het benadrukken van belangrijke kenmerken van individuele producten. Dit wordt later ook beschikbaak gesteld voor Shopify-verkopers.

Later dit jaar wordt het mogelijk dat een Shopify-store zijn producten kan verbinden met het YouTube-affiliate marketing programma. Op die manier wordt het inzichtelijk welke content of welke creator de meeste impact heeft op de verkoop.

AI Overview

AI Overview wordt langzaam uitgerold naar iedereen binnen de VS, waarbij meerdere landen in de toekomst gaan volgen. Hierin zijn ze begonnen met het testen van zoek- en shoppingadvertenties. Dit betekent dat we straks zowel je search- en performance max als shoppingadvertenties gaan zien binnen AI-Overview. Deze advertenties worden vertoond als ze relevant zijn voor zowel de zoekopdracht als de informatie die AI-overview geeft. Het wordt dus nog belangrijker om productinformatie te specificeren binnen je advertenties en website.

AI Overview

Conclusie

Google Marketing Live 2024 heeft weer talloze innovaties en ontwikkeling in de wereld van online marketing geïntroduceerd. Enkele opvallende aankondigingen zijn de introductie van 3D-productafbeeldingen in Google Shopping, nieuwe rapportagemogelijkheden voor Performance Max en de nieuwe ontwikkelingen rondom AI zoals AI-Overview en de Google AI-tool. Kortom, Google zet sterk in op AI-innovaties en advertentiemogelijkheden, wat de weg vrijmaakt voor meer gepersonaliseerde en effectieve marketingstrategieën.

Future-proof marketing

Op de hoogte blijven van de nieuwste ontwikkelingen? Volg ons op social media en laat Friday je inspireren.

Direct actie ondernemen op deze AI-innovaties en advertentiemogelijkheden? Neem dan contact op met Martin!

 

Martin Douw

 

Martin Douw
Head of Data & Marketing